Het Amerikaanse bandenmerk Goodyear heeft bekend gemaakt het merk Dunlop in zijn geheel te verkopen aan Sumitomo Rubber. De verkoop moet nog wel worden goedgekeurd door de instanties.
De naam Dunlop gaat al terug tot 1888, toen de Schotse dierenarts John Boyd Dunlop de eerste werkende luchtband uitvond voor de driewieler van zijn dochter. In het verleden werden Dunlop banden verkocht door het Japanse Sumitomo Rubber Industries. In 1999 kwam het merk via een joint venture in handen van Goodyear. Nu verkoopt Goodyear het merk Dunlop weer aan Sumitomo.
Met de verkoop is een bedrag van 701 miljoen Dollar gemoeid. Er is een vijfjarig overgangsovereenkomst getekend voor Europa. In principe gaan alle merkactiviteiten over naar Sumitomo. Goodyear behoudt wel het recht de naam Dunlop te gebruiken voor de verkoop van vrachtwagenbanden. De productie en verkoop zal hierbij voorlopig banden van Dunlop blijven maken en verkopen in Europa. De verkoop moet nog officieel worden goedgekeurd: naar verwachting is dit halverwege dit jaar afgerond.
De verkoop van het merk Dunlop volgt op een eerder aangekondigde strategische beoordeling van het merk in verband met het Goodyear Forward-transformatieplan van het bedrijf. “Dit is een belangrijke mijlpaal in het uitvoeren van ons Goodyear Forward-transformatieplan. We optimaliseren onze portefeuille en verminderen de hefboomwerking om duurzame en substantiële creatie van aandeelhouderswaarde te stimuleren, “zei Mark Stewart, Chief Executive Officer en President van Goodyear. “De transactie levert niet alleen aanzienlijke waarde voor onze aandeelhouders, het positioneert Goodyear ook om onze focus op de groei van onze kernmerken te vergroten.”