Subsidiepot elektrische trucks binnen een dag leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische truck (AanZET) is alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

RAI Vereniging is enerzijds blij dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie. Voor een effectieve overgang naar zero emissie goederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar.

Het Kabinet heeft voor dit jaar 13,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een zero emissie truck. De inschrijving was gisteren geopend en vandaag meldde de RVO dat de pot leeg is. RAI Vereniging zegt blij te zijn dat zoveel ondernemers willen omschakelen naar zero emissie vervoer. Dat is van groot belang omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero emissie stadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero emissie trucks en bestelwagens de stad in. 

Investeringsbehoefte

Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero emissie truck is momenteel zo’n drie keer duurder dan een moderne diesel variant, aldus de RAI Vereniging. De organisatie dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële steun vrij te maken. Zij pleit ervoor om nog te verwerven inkomsten uit de vrachtwagenheffing alvast beschikbaar te stellen aan de branche voor verdere vergroening.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.