Vorige week stemde de Tweede Kamer in met een motie die de regels voor bestelbussen in zero-emissiezones verruimt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft zich nu uitgesproken tegen deze verruiming.

De motie werd ingediende door VVD-er Silvio Erkens. Hij pleitte voor verruiming van de regels om kleine ondernemers te ontzien met het oog op de zero-emissiezones die van kracht worden. CDA, SP, PVV, FVD, JA21, BBB, ChristenUnie, Denk en BVNL steunden de motie. Vorige week stemde de Tweede Kamer in met de motie.

Oneerlijk

Door de nieuwe zones mogen zij dan veel binnensteden niet meer in met hun dieselbestelbussen. De motie pleit voor vrijstelling voor kleine ondernemers tot 2028. Dit zou kleine ondernemers meer tijd geven om over te stappen naar een voertuig dat wel de milieuzone, en dus de binnenstad, in mag. Het gaat hierbij specifiek om oudere Euro4-busjes.

TLN is het hier niet mee eens. Drie argumenten brachten zij hiervoor ter tafel. Ten eerste vindt TLN het onwenselijk dat de regels worden aangepast, omdat dit leidt tot nog meer onrust onder ondernemers. Nu al zijn er talloze uitzonderingen: weer nieuwe maken het er niet duidelijk op. Bovendien leiden de aanpassingen tot versnipperd beleid, die per gemeente kan verschillen. Dit is niet in het belang van duurzame logistiek.

Ten derde vindt TLN een verruiming van de regels in zero-emissiezones niet eerlijk voor ondernemers die al wel hebben geïnvesteerd in een duurzaam voertuig, zoals een elektrische bestelbus. Deze investering heeft mogelijk grote impact op bedrijven. TLN verwacht dan ook dat er claims van deze ondernemers zullen volgen voor compensatie. Volgens TLN is Nederland gebaat bij een uniforme landelijke aanpak om de stadslogistiek goed te verduurzamen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties