Als vlooteigenaar of wagenparkbeheerder is het niet fijn als het gebeurt, maar helaas is het vrijwel onvermijdelijk: schade. Als het ook nog eens buiten de landsgrenzen gebeurt, waar andere regels en procedures gelden, dan kan menig ondernemer wel wat hulp gebruiken.
Wie met een personenauto schade krijgt wordt in zijn algemeenheid prima bijgestaan door de combinatie van de betreffende verzekeraar(s) en het schadehersteladres. Op de achtergrond faciliteren verschillende automatische processen en rekenmodellen dat dit snel en betrouwbaar plaatsvindt. De voertuigen zijn bekend en het benodigde herstelwerk is nauwkeurig uit te rekenen op basis van de bekende arbeidstijden en onderdeeltarieven. Voor de transportwereld gelden echter complicaties. Veel voertuigen zijn niet standaard wat onderling vergelijk bemoeilijkt en omdat de markt in aantallen veel kleiner is dan de personenautomarkt krijgt het minder aandacht van de grote partijen om hierop te investeren. Bij internationaal vervoer komt hier de component van de lokale regelgeving nog bij.
Waardevermindering
Wijnand Derkman concentreert zich met zijn activiteiten specifiek op verhaalschades die in Duitsland hebben plaatsgevonden. “De Duitse markt werkt anders”, begint de KFZ-sachverständiger uit te leggen. “Hier in Nederland krijg je compensatie voor de geleden schade aan het voertuig. Doorgaans is het resultaat dat de auto wordt hersteld door het schadebedrijf, je in de tussentijd vervangend vervoer krijgt en de verzekeraar de facturen van beide betaalt. In Duitsland pakt die schadeloosstelling breder uit. Zo kun je als benadeelde waardevermindering of Vorhaltekosten claimen gedurende de herstelperiode. Uiteraard gaat dit alleen op als je zelf niet de veroorzaker bent maar het slachtoffer.” Derkman werkt in dit kader steevast samen met lokale Duitse advocaten en zijn declaratie aan uren en gemaakte kosten komt voor rekening van de tegenpartij.
Onwetendheid
Voor Nederlanders die zoiets overkomt geldt dat ze er doorgaans geen ervaring mee hebben en ook niet bekend zijn met de regels of de mogelijkheden. “Vanuit Nederland is de gedachte al gauw dat de verzekeraar dit wel regelt. Dat is immers in ons eigen land ook zo. Daardoor laten ondernemers onnodig geld liggen. Wie de procedures in Duitsland kent en de juiste posten opvoert kan doorgaans een fors hogere schadevergoeding tegemoet zien. Omdat de bedragen in transport snel oplopen is het al snel aantrekkelijk om dit traject op te starten. Voor de personenwagenmarkt is het zoals gezegd wel anders.”
Eigen werkplaats
Een ander belangrijk punt betreft wie de reparatie herstelt. Derkman werkt voor de transporteur die schade leed en veel van hen hebben zelf de beschikking over een werkplaats. “Als de werkplaats de schade zelf kan herstellen hoeft deze niet de bruto uurtarieven en onderdeelprijzen te betalen die gebruikt worden voor de schadecalculatie. Op die manier kan de transporteur de schade extra gunstig afhandelen. Dit kan omdat er een financiële vergoeding plaatsvindt in plaats van in natura, waarbij de factuur van de hersteller betaald wordt.”
Voorbeeld 1
(bij foto boven) Dit betreft een jonge oplegger op Nederlands kenteken. De netto herstelkosten bedroegen een kleine 24.000 euro. De oplegger is op wens van de klant hersteld.
Vanwege de omvang van de schade is er bovendien een waardevermindering van duizend euro toegekend. Nadat deze oplegger hersteld is zijn er opnieuw foto’s gemaakt en die zijn verwerkt in een zogenaamde Reparatur Bestätigung (bevestiging van de reparatie). Daarmee heeft de advocaat bovendien de zogenaamde Vorhaltekosten (vanwege stilstand tijdens het herstel) van twaalf dagen a 65 euro per dag te gelde kunnen maken.
Voorbeeld 2
In deze case keek een tegemoetkomende truck niet goed genoeg uit. De te krap genomen bocht bracht het voertuig in contact met de linker zijwand van deze oplegger.
Het gevolg was dat het gehele achterportaal uit de oplegger werd gereden. De dagwaarde werd door Derkman vastgesteld op 28.000 euro netto, terwijl de netto reparatiekosten begroot zijn op 24.665 euro. “Je zou dus zeggen; biedingen opvragen en naar alle waarschijnlijkheid zou deze trailer total loss verklaard worden”, schetst Derkman. “Als de klant de oplegger wil herstellen en verder rijden dan kan er volgens het Duitse systeem hersteld worden tot maximaal 130% van de dagwaarde…..in dit geval dus tot max 36.460 euro.”
Er is daadwerkelijk hersteld.
Nadien zijn de foto’s gemaakt en een Reparatur Bestätigung opgesteld; de Duitse advocaat heeft acht dagen ten tijde herstel à 65 euro, 520 euro in totaal nadien geclaimd bij de verzekering van de tegenpartij en deze zijn ook
Voorbeeld 3
Een oplegger op Nederlands kenteken van nog geen jaar oud wordt vanachter aangereden door een personenauto.
Om de oplegger enigszins verkeers-zeker en veilig te maken heeft er in eerste instantie een noodherstel plaatsgevonden van nog geen vierhonderd euro.
Het netto schadebedrag bedroeg uiteindelijk bijna 15.400 euro. Niet verwonderlijk als je ziet wat er vervangen moest worden: de complete laadklepinrichting, een band, de accubak, een spatbord en enige verlichting.
“Doordat er een nieuwe band en nieuwe laadklepaccu’s zijn opgenomen in de begroting (dit zijn slijtdelen) dien ik een bedrag ‘nieuw voor oud’ in mindering te brengen op het totale netto schadebedrag”, verduidelijkt Derkman. In dit geval ging dat om tweehonderd euro.
Daarnaast is er dankzij de rapportage van Derkman een waardevermindering van 1750 euro toegekend vanwege de jonge leeftijd van de oplegger en de hoogte van de schade.
De verwijderingsbijdrage voor de laadklepaccu’s en de band (125 euro) is niet door de verzekering vergoed. Indien Derkman nog foto’s gemaakt had en een Reparatur Bestätigung opgesteld had als bewijsvoering richting de verzekering dan waren bovendien nog vier dagen hersteltijd als gebruikersderving ter waarde van 85 euro per dag door de verzekering uitgekeerd. Dat dit niet altijd gebeurt kan meerdere oorzaken hebben.
Voorbeeld 4
Zeker niet alle zaken betreffen trailers. In dit voorbeeld heeft een kraan betonelementen gelost van de oplegger.
Daarbij is het niet geheel gegaan zoals het zou moeten… Een betonelement heeft de achterzijde van de truck geraakt en er een gat in geslagen. De bekleding aan de binnenzijde is daardoor geknikt en het bed onder spanning komen te staan.
De dagwaarde van ruim tachtig mille stond in dit geval herstel zeker niet in de weg. De reparatie zou netto bijna zestien mille bedragen. Daarnaast zijn de hersteltijd van negen dagen à 104,22 euro per dag en een waardevermindering van 2250 euro door de Duitse advocaat geclaimd en vervolgens uitbetaald.
Nijhof Wassink: ‘Alle geclaimde schades zijn verhaald’
Transportonderneming Nijhof Wassink heeft locaties in zeven landen. Wemmers Tanktransport is een onderdeel, net als enkele andere kleinere deelnemingen.
“Wij kennen Wijnand Derkman al geruime tijd als collega bij ons zusterbedrijf Nijwa Groep. Op een zeker moment kwam Wijnand bij ons, afdeling Insurance binnen Nijhof Wassink, om uit te leggen dat hij ons met zijn kennis en expertise zou kunnen ontzorgen indien er sprake is van een verhaalbare schade aan onze vloot welke ontstaan is in Duitsland. Vanwege de goede en betrouwbare relatie hebben we al snel besloten dit een kans te geven.
In praktijk benaderen wij Wijnand direct zodra zich een verhaalbare schade voordoet in Duitsland of waarbij een Duitse partij betrokken is. Hij regelt voor ons nagenoeg alles vanaf het moment van schadeopname aan het object tot het daadwerkelijk ontvangen van het schadebedrag.
De verwachtingen waren vrij hoog. Wij zijn een professionele organisatie met een vloot van bijna 2000 eenheden en verwachten dan ook veel van onze leveranciers en dienstverleners.
Wijnand heeft volledig aan onze standaard voldaan. De schades die wij aan hem uit hebben besteed zijn vlot behandeld en tot nu toe zijn alle geclaimde schades verhaald of is men er nog mee bezig. Er lopen op dit moment nog enkele dossiers waarvan wij op korte termijn opvolging en afwikkeling verwachten. De communicatie vanuit Wijnand inzake lopende dossiers is volledig en juist. Door Wijnand en de door hem ingeschakelde advocaat worden we goed op de hoogte gehouden van de stand van zaken van de diverse dossiers.
Wij kiezen er in de regel voor om schades aan onze voertuigen bij één van de vestigingen van Nijwa Groep (ons zusterbedrijf en bedrijfsautodealer) te laten herstellen. In een enkel geval wordt er, bijvoorbeeld bij opleggers, gekozen voor het herstel bij de fabrikant van de betreffende oplegger. Ook hierin kan Wijnand ons adviseren.”
Vredeveld: ‘Aanzienlijke meerwaarde opgeleverd’
“Twee jaar geleden kwam Wijnand spontaan bij ons langs om zich voor te stellen en uit te leggen hoe hij Vredeveld kosteloos zou kunnen ondersteunen bij de schadeafwikkeling in Duitsland. Onder het genot van een kop koffie vertelde Wijnand ons meer over zijn werkwijze en dat het Duitse recht vaak afwijkt van het Nederlandse recht en veel complexer is. Hij stelde voor om ons geheel vrijblijvend en kosteloos te begeleiden bij de afhandeling van verhaalbare schades.”
“Aanvankelijk hadden wij geen specifieke verwachtingen en hebben we afgesproken dat wanneer er zich een gebeurtenis zou voordoen deze via bemiddeling van Wijnand te laten verlopen. Onze enige ervaring op dat gebied was met verzekeraars. Al snel bleek echter dat Wijnand zich onderscheidde door zijn zeer proactieve benadering. Waar we gewend waren aan een meer reactieve houding, stelde Wijnand zich direct beschikbaar en komt hij onmiddellijk in actie. Wijnand stapt in de auto en komt naar de plaats waar het beschadigde voertuig voor inspectie kan worden opgenomen, indien nodig zelfs in het weekend. Mocht het nodig zijn gaat hij persoonlijk naar de ongevalsplaats om ter plaatse de situatie te beoordelen wanneer de schade niet voldoende duidelijk is.
Deze hands-on aanpak heeft voor ons een aanzienlijke meerwaarde opgeleverd. In combinatie met samenwerking van de Rechtsanwalt heeft Wijnand diverse schadegevallen zeer succesvol voor ons afgehandeld. Hij bewaakt het gehele proces nauwgezet en houdt ons continu op de hoogte van de voortgang. Zijn directe, persoonlijke en transparante benadering wordt door ons zeer gewaardeerd, en zorgt ervoor dat wij op een efficiënte manier ontzorgd worden.
Wat betreft het herstel van de schade wordt, afhankelijk van de aard en omvang van de schade, besloten of het herstel in onze eigen werkplaats wordt uitgevoerd, of dat we het werk uitbesteden aan een externe schadehersteller. Deze flexibele werkwijze stelt ons in staat om altijd de meest geschikte en kosteneffectieve oplossing te kiezen.
Dankzij Wijnand’s werkwijze in combinatie met de samenwerking van de Rechtsanwalt hebben wij een gestroomlijnd, betrouwbaar en efficiënt proces voor de schadeafwikkeling in Duitsland. Wij worden volledig ontzorgd, terwijl de schadegevallen snel en zeer succesvol worden afgerond.”