Van Leeuwen Test Systems, in de volksmond beter bekend als VLT, vernieuwt en vergroot de productiefaciliteit in Etten-Leur. Het is een voorbeeld van het belang van de maakindustrie voor ons land en toont aan hoezeer VLT hecht aan ontwikkeling én productie in eigen land.

Om de sterke groei gedurende de afgelopen dertig jaar bij te kunnen benen heeft de fabriek in Etten-Leur steeds geleidelijk aan uitbreidingen toegevoegd aan de bestaande faciliteit. Een vervolgstap was echter nodig. Nieuwbouw verdubbelde de voormalige 4500 m² naar 9000 m² oppervlakte. Een blik achter de schermen laat zien dat de nieuwbouw een onderdeel is van een continue optimalisatie van de productieomstandigheden.

Optimaal voor het eindproduct én voor de mensen die het produceren. Want ook bij VLT ervaren ze de krapte op de arbeidsmarkt. Een moderne werkomgeving met dito productiemiddelen maakt een werkgever aantrekkelijker op de arbeidsmarkt en dus is daar veel aandacht voor. Tegelijkertijd ligt de focus op efficiency: met het bestaande team de output maximaliseren zonder de belasting voor het team te vergroten. Slimmer werken dus.

Zo min mogelijk snijverlies en de maximale opbrengst uit het materiaal, het is alleen mogelijk als je over zeer nauwkeurige machinerie beschikt. Bovendien vereist deze methode relatief weinig nabewerking na het snijproces. Voor de MSE Smart lasersnijmachine ligt een nieuwe plaat te wachten, in de inzet het resultaat.
Het ‘brein’ ontbloot, ofwel de binnenkant van de bekende blauwe VLT-kasten. De zelf ontwikkelde architectuur zorgt volgens de Nederlandse fabrikant voor belangrijke voordelen.

Lasersnijmachines

Tijdens de rondleiding zien we de effecten op verschillende vlakken terugkomen. Plasmacutters zijn bijvoorbeeld vervangen door de nieuwste lasersnijmachines, die werken schoner, nauwkeuriger én sneller. Doordat er minder nabewerking nodig is vergroot dit de efficiencyslag verder. In het productieproces zelf is bovendien gekeken naar optimaal gebruik van de materialen, zodat er zo min mogelijk verspilling is.


Ultiem doel van de nieuwbouw is de levertijd van klantspecifieke producten terug te brengen van drie maanden naar drie weken.


Op het terrein arriveert ruw staal om er vervolgens na een serie bewerkingen als kant-en-klare remmentestbank de poort uit te gaan. Echte maakindustrie zoals dat in Nederland steeds schaarser wordt. Verplaatsing van de productie naar goedkopere regio’s is niet overwogen als alternatief voor de nieuwe productiefaciliteit in Etten-Leur. De recente geopolitieke ontwikkelingen hebben dit beeld verder versterkt. “Eigen productie maximaliseert in ons geval de kwaliteit van de producten en de flexibiliteit naar onze klanten. Onze voorraad maakt dat we bovendien indien nodig snel kunnen schakelen.”

Uit de plaat worden de benodigde gaten gesneden waarna deze tot een koker gevouwen en dichtgelast wordt. Opnieuw een proces waarbij efficiency tijdens productie en duurzaamheid tijdens de gebruiksfase hand in hand gaan.
Mark de Wit, hier te zien in zijn testcentrum, is als manager R&D de man geweest achter de ontwikkeling van de zesde generatie webbased besturingssoftware die nu sinds enige tijd te koop is.
Lasrobot in actie.

Reman

Binnen de muren van het complex kunnen ook oudere remmentestbanken via zogenoemde remanufacturing een nieuw leven ingeblazen krijgen. Remanufacturing is eigenlijk fabrieksmatige revisie. Eerst gaat de bank tot op de kleinste componenten uit elkaar, waarbij de onderdelen die de kwaliteitsnormen niet meer halen worden vervangen door nieuwe en veelal betere. Het stalen karkas is doorgaans nog als nieuw en kan na reiniging en een nieuwe oppervlaktebehandeling weer decennia mee.


Op het terrein arriveert ruw staal om er vervolgens na een serie bewerkingen als kant-en-klare remmentestbank de poort uit te gaan.


VLT is wereldwijd actief met onder andere een eigen vestiging in Engeland en een tweetal verkoopkantoren in het Midden-Oosten en Verre Oosten. Omdat VLT meetmiddelen produceert en daarbij lokale wetgeving leidend is verschillen de producten op detailniveau. Waar mogelijk wordt de productie zo veel mogelijk gestandaardiseerd. Dit bespaart kosten tijdens productie maar ook wanneer het aankomt op voorraadopbouw.

Assemblage van de verschillende halffabrikaten die elders in de Nederlandse fabriek zijn gemaakt.
Blik op de remmentestbank zoals je niet snel ziet. De rollen worden door kettingen aangedreven.

VLT rekent voor dat zes van de tien bedrijfswagens boven 3,5 ton getest worden op een VLT remmentestbank. Verwar dit niet met marktaandeel, benadrukt salesmanager Michiel van der Eijk: “We hebben relatief veel grote vlooteigenaren en andere grootverbruikers onder onze klanten en dat vergroot het testgemiddelde per installatie. Het marktgemiddelde is 380 APK1-keuringen per jaar per installatie en daar zitten we fors boven.”

Michiel van der Eijk (sales manager Benelux), Monique Godthelp (marketing/communicatie) en Michel Keij (supply chain engineer).
Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties