De personenauto-apk mag dit jaar dan veertig jaar oud zijn. Het eerste keuringsstation voor de ‘apk zwaar’ staat sinds 1981 al in Almelo en is nog altijd in bedrijf. Rekos investeerde onlangs in een nieuwe apk-straat, een mooie aanleiding voor een bezoek.

Een 6×6 met trommels op de vooras kampte met hevige trillingen in het stuur tijdens remmen. Na een omzwerving in Nederland, kwam de klant bij Rekos terecht. De combinatie van kennis en ervaring bij Rekos en een VLT remprofessor (bj. 1983) bood de oplossing.

Erkenning AA01A01 staat er, duidelijk te lezen op de brief die de RDW in januari 1981 verzond. Het is een van de mijlpalen in de bedrijfshistorie van het dit jaar jubilerende bedrijf. Zestig jaar na de oprichting heeft Rekos een flinke groei doorgemaakt. De toenmalige hoofdactiviteiten schuilen nog altijd achter de vijf letters tellende naam: rem- en koppelingservice. Het dienstenpakket is in zestig jaar tijd echter flink uitgebreid. Zo is er nu behalve de vestiging in Almelo ook nog een filiaal in Varsseveld.

1981, het jaar dat de apk wordt ingevoerd voor voertuigen boven de 3,5 ton kentekengewicht. Rekos krijgt in Nederland als eerste de erkenning van de RDW.

Grofweg vallen de huidige activiteiten uiteen in twee aandachtsgebieden: grossier en werkplaatsservice. Als grossier in truck- en trailer­onderdelen maakt Rekos daarbij onderdeel uit van het PartsXL-netwerk. De combinatie met eigen werkplaatsdiensten heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Het specialisme rond de reminstallatie is de afgelopen zestig jaar zorgvuldig gekoesterd, zodat de ervaring en expertise op dat vlak inmiddels wel branchebreed bekend is.

Vanuit die achtergrond van remmenspecialist en tevens eerste RDW-erkende keuringsstation van het land zijn de verwachtingen rond de apk-straat hooggespannen. Na twee decennia plezier gehad te hebben van de vorige installatie werd het tijd voor een splinternieuw exemplaar, inclusief tien jaar garantie. Behalve de zesde generatie liftbank kwam er ook een nieuwe spelingsdetector.

Drukbezet

In de Almelose werkplaats ziet het team alles binnenkomen, van lichte bestellers tot aan trailers voor exceptioneel vervoer. Met zo’n 2200 keuringen op jaarbasis in het zware segment en zo’n 500 lichte bedrijfswagens praat je over een drukbezette teststraat. (De 600 tacho’s tellen we dan nog niet eens mee.)
Al in 1981 beschikte Rekos over een rollenbank (zie advertentie elders op deze pagina’s) om de remmentest veilig en met repeteerbaar resultaat te kunnen uitvoeren. Fast forward naar 2025 is een dergelijke remmentestbank onvergelijkbaar doorontwikkeld. Binnen Rekos wordt bijvoorbeeld gewerkt met een eigen IT-omgeving en deze zesde generatie teststraat communiceert er nu rechtstreeks mee. Een selectievoorwaarde, vanwege de efficiencyvoordelen die deze koppeling met zich meebrengt

VLT liftremmentestbank voorzien van unieke pendelas-testoptie.

Foto boven artikel: Duidelijk zichtbaar hoe de gekozen opstelling het mogelijk maakt om de breedte van de markt aan te kunnen, van een Caddy tot aan de ZZ-kentekens zoals deze Rensink-oplegger. Pendel­assen zijn geen probleem, keuren in beide richtingen evenmin.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 mei 2025
Webfleet: Fleetmanagers gebruiken te weinig AI
22 mei 2025
Meer erkenning nodig voor technisch personeel
22 mei 2025
Nog één keer Iveco voor Van der Wielen
20 mei 2025
Scania presenteert 11-liter Super motor
20 mei 2025
Eerste beelden Volvo FH Aero Electric
20 mei 2025
Samenwerking BE-Combi en Junge Fahrzeugbau
Meest bekeken berichten
Recente reacties