Toch even navragen wat ik nu precies hoorde. Was het nu ‘rond de vijftien’ of honderdvijftien?
Het betreft de omzet in miljoenen en die bewoog rond de eeuwwisseling nog rond de vijf miljoen. Alwin Schweckhorst, algemeen directeur van de Nederlandse Huettemann-dochter Rabelink Logistics, geeft inzage in het groeiproces.

Opvallend in de nieuwe werkplaats zijn de ruime straten, zowel in de lengte als in de breedte. De combinatie met hefkolommen op het vlakke vloer-deel zorgt voor optimale flexibiliteit.

Natuurlijk weet ik het correcte antwoord best. Je hoeft maar om je heen te kijken op het uitgestrekte hoofdkwartier in Wehl, gemeente Doetinchem. Met zo’n 400 trailers/LZV’s en ruim 300 trucks en trekkers (incl. charters) weet je gewoon dat je er niet komt met vijftien miljoen. De ontwikkeling verdient desondanks respect en vraagt om nadere uitleg. Alwin Schweckhorst is nu ruim een kwart eeuw als directeur aan de slag bij het in 1930 opgerichte bedrijf.

Twintig jaar geleden verkocht hij het bedrijf aan de Huettemann Groep in Duisburg. Met die slagkracht achter het bedrijf verveelvoudigde de omzet en de middelen om dat mogelijk te maken zoals het team, de vloot en de opslagcapaciteit. Het rendement is bovendien mede door de toegenomen schaalgrootte op een gezonder niveau gekomen. Of de snelle groei van de afgelopen jaren de komende jaren wordt doorgezet? Alwin ziet groei niet als hoofddoel, eerder als middel om als gezond bedrijf de positie op de markt veilig te kunnen stellen.

Schaalgrootte

“De marges in transport en logistiek zijn nu eenmaal mager dus schaalgrootte en samenwerking zijn cruciaal. Dat zie je ook in de markt om je heen gebeuren. Het regent overnames en die trend zal nog wel even aanhouden. Zeker als de economische groei afneemt, of er een recessie komt. Niet iedereen kan dat even gemakkelijk het hoofd bieden. Of het nu gaat om investeringen in materieel en mensen of de toenemende regeldruk zoals recent weer de CSRD-rapportages over de duurzame prestaties. Er komt veel op de ondernemer af.”

Afgelopen jaren heeft Rabelink Logistics zich zelf ook op het overnamepad begeven. Zo voegde het eind 2020 Gesink Transport toe aan de portefeuille, wat een groei met ruim honderd trekkers en nog iets meer trailers betekende. Ook het 140 mensen tellende team ging mee. Eerder dat jaar nam Rabelink Logistics al de activiteiten van het failliet verklaarde Leusink Logistics in Gaanderen over. “Afgelopen jaar hebben we de twee, sneller dan verwacht, samengevoegd.”

Werkplaats

De groeiende vloot kreeg onlangs een nieuwe thuisbasis in de vorm van een hypermoderne werkplaats. Niels Kemperman is nu zo’n 4,5 jaar als Manager Fleet verantwoordelijk voor de vloot en het team dat onderhoud en reparatie verzorgt. “We beschikken over een jonge groep mensen, acht monteurs in totaal, waarvan vier keurmeesters.” Zij zien een brede mix aan merken in de werkplaats: zestig procent DAF’s, twintig procent Scania’s en de rest komt van Volvo/Renault. Van MAN en Iveco rijdt er een handjevol, een gevolg van de gepleegde overnames. De trucks blijven zo’n tien tot twaalf jaar in bedrijf. Het trailerpark bestaat veelal uit Pacton, Hertoghs en Krone.


Ruime straten: de monteurs moeten zich hier als een vis in het water voelen. Warm water bovendien, dankzij de vloerverwarming.


De bestaande werkplaats alleen, voldeed qua ruimte niet meer om het volume van het gegroeide park op de juiste manier te kunnen onderhouden. Voor een uitbreiding ging Niels ter oriëntatie bij collega-transporteurs kijken naar de jonge werkplaatsen die zij realiseerden. Het resultaat is een werkplaats waar de monteurs zich als een vis in het water moeten voelen. De keuze voor vloerverwarming maakt het ook in de aanstaande winterperiode een aangename werkplek. Direct valt op dat er gekozen is voor brede en lange straten: “We hebben ook LZV’s in de vloot en die moeten een goede plek hebben in de werkplaats. Bovendien willen wij dat de monteurs zelf ook manoeuvreerruimte hebben, naast het voertuig, het equipment en de gereedschapskist.”

Zelf keuren is goed­ koper en flexibeler dan uitbesteden, zo is de ervaring bij Rabelink Logistics.

Zelf keuren

Bij Rabelink Logistics weten ze uit ervaring wat de voordelen zijn van het intern kunnen keuren. “Er worden zo’n 500 keuringen per jaar uitgevoerd en dat scheelt een hoop kilometers en tijd en dus kosten als dat in de eigen keurstraat kan plaatsvinden. Dan heb ik het nog niet over zaken als flexibiliteit.” De apk-straat beschikt over een VLT-remmentestbank en links ervan liggen nog twee putten. Tussen deze putten is een manshoge kelder opgenomen waar onder meer de vloeistoffen zijn opgeslagen.Brekupa zorgde voor de installatie ervan. In alle drie putten zijn meerdere putkriks opgenomen en Rabelink Logistics beschikt daarnaast over een set mobiele hefkolommen. Voor de onderdelenvoorziening tekenen Wijlhuizen en Rekos. “Merkspecifieke zaken regelen we via Scania, DAF en Volvo.” Euromaster en Ronden Banden verzorgen de bandenservice.

Niels Kemperman wil dat zijn team over een aangename werkplek beschikt.

Samen in de keten

Schaalgrootte bereiken door overnames is één manier om toekomstbestendig(er) te worden, maar het is niet zaligmakend. Alwin hecht aan samenwerking binnen de keten, achter de schermen op terreinen waar je elkaar kunt versterken maar niet beconcurreert. Zo maakt Rabelink Logistics met een dozijn andere partners deel uit van NBX, voluit Netwerk Benelux. “Een coöperatie van onafhankelijke transporteurs zonder winstoogmerk. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die op dezelfde manier in de wedstrijd staan, geloven in operational excellence en de wederzijdse relatie net als wij. In Duitsland maken we onderdeel uit van CTL, Cargo Trans Logistik AG. Op die manier hebben we het beste van twee werelden: schaalgrootte in de vorm van een internationaal opererende moeder en samenwerking met gelijkgestemde ondernemers om onze klanten de beste oplossing te kunnen bieden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties