Op de IAA Transport in Hannover stelden veel leveranciers van onderdelen en componenten hun gamma tentoon. Uiteraard was er veel aandacht voor elektrificatie, het verhogen van efficiency en het verlagen van de CO2-uitstoot. We doen nogmaals een kleine greep uit al het nieuws.
Bosch brandstofcel
Bosch had al een brandstofcelsysteem van 200 kilowatt in grootschalige productie. In Hannover liet Bosch weten dat het bedrijf nu werkt aan de Fuel Cell Power Module Compact 300, die nog compacter zal zijn en, met een verhoogd vermogen van 300 kW, met een hoger rendement. Naast dit type complete oplossing biedt Bosch ook individuele systeemcomponenten en submodules, evenals componenten voor waterstofopslagsystemen, zodat het elke klant de juiste oplossing kan bieden.
Bosch waterstofmotor
Bosch werkt aan een verbrandingsmotor met waterstof, die in eerste instantie zal worden gebruikt in zware vrachtwagens. Begin 2024 erkende de EU deze aandrijflijn ook als klimaatneutraal. Het Bosch-concept is afgeleid van conventionele diesel- en aardgasmotoren en stelt motorfabrikanten in staat om meer dan 90 procent van de bestaande ontwikkelings- en productietechnologieën te gebruiken. Bosch ontwikkelt de belangrijkste onderdelen van het injectiesysteem voor de waterstofmotor, waaronder een nieuwe injector voor directe injectie. Deze injector vereist geen extra smering. De lancering is gepland is voor 2026. De eerste waterstofmotoren met Bosch inlaatspruitstukinspuiting zullen in 2025 op de markt komen.
Bosch Slimme ogen
n Bosch presenteert de derde generatie van haar multifunctionele camera, die is afgestemd op de eisen van zware vrachtwagens. Met zijn unieke multipath-benadering combineert de camera conventionele beeldverwerkingsalgoritmen met AI-gestuurde methoden. De camera detecteert en verwerkt objecten en structuren en maakt gebruik van een innovatief systeem voor beeldverwerking. De camera is ontworpen voor veiligheidsrelevante assistentiesystemen en comfortfuncties, zoals het lane-keeping support system, en ondersteunt ook objectgebaseerde functies zoals automatisch remmen in noodsituaties. Bovendien kunnen er andere functies mee worden geïmplementeerd, zoals verkeersbordherkenning.
Bosch logistiek Softwareplatform
(foto boven) Het digitale serviceplatform voor logistiek (L.OS) van Bosch biedt een gecentraliseerde toegang tot digitale oplossingen van verschillende aanbieders in de logistieke sector, Dat maakt een integratie van voorheen afzonderlijke diensten en gegevens mogelijk. Softwareleveranciers zoals Webfleet werken samen met Bosch L.OS om fleet-managers diensten aan te bieden binnen hun fleetmanagementoplossing. Hierdoor kunnen hun gebruikers nieuwe functies activeren zonder zelf kostbare en tijdrovende IT-projecten te hoeven uitvoeren. De eerste user case betrof de integratie van Bosch Secure Truck Parking, een Europees boekingsplatform voor beveiligd parkeren van vrachtwagens, in het Webfleet fleetmanagementsysteem via Bosch L.OS. Hierdoor kunnen Webfleet-klanten eenvoudig parkeerplaatsen voor hun wagenpark vinden en boeken zonder de applicatie te hoeven verlaten.
Phinia waterstof
Phinia – voorheen Delphi – gaf bezoekers op de IAA Transportation de gelegenheid om een proefrit te maken met PHINIA’s H2ICE-testvoertuig (Hydrogen Internal Combustion Engines) te testen. Deze lichte bedrijfswagen (Fiat Ducato) was uitgerust met een 2.2L, 4-cilinder motor die is omgebouwd naar H2 Direct Injection en voldoet aan de Euro7 emissienormen. Het voertuig heeft een trekvermogen van 3000 kg en een actieradius tot 500 km met 700 bar opslag. Onder de motorkap huizen een aantal eigen waterstofcomponenten, waaronder de DI-CHG10 en DI-CHG15 waterstofinjectoren, waterstofregelmodule en hogedruk-waterstofinjectiesystemen.
Ekoenergetyka laadhub
Ekoenergetyka heeft een geavanceerde hybride laadhub geïntroduceerd. Deze heeft zes uitgangen, waarvan vijf CCS en één MCS. De hub wordt gevoed door vier Axon Side 360 DLBS-eenheden, die een totaal laadvermogen van 1440 kW leveren. Elke uitgang heeft een minimaal vermogen van 400 kW. Een dynamisch energiebeheersysteem ondersteunt niet alleen het gelijktijdig opladen van maximaal zes voertuigen, maar past zich ook in real-time aan de specifieke energiebehoeften van elk voertuig aan, zodat de energie efficiënt wordt verdeeld. Het systeem is geoptimaliseerd voor een breed scala aan elektrische voertuigen, van personenauto’s tot e-bussen en zware e-trucks. Het innovatieve ontwerp maakt het mogelijk om prioriteit te geven aan voertuigen die meer stroom nodig hebben, zodat elk voertuig een gegarandeerd minimum aan stroom krijgt.
Ecooltech TM182
Ecooltech liet in Hannover een nieuwe koelunit voor koeltransport zien. De elektrisch aangedreven TM182 transportkoeling gebruikt de koudemiddelen CO2 (R744) en propeen (R1270). Deze stoffen hebben een verwaarloosbaar aard-opwarmingsvermogen (GWP), vergeleken met de gefluoreerde koelmiddelen R452A en R410A. Dankzij de zuiver elektrische koeling produceert het systeem geen lokale verontreinigende stoffen of CO2-uitstoot bij accugebruik, en tot 98 procent minder uitstoot via de wisselstroomaandrijving in vergelijking met koeling op diesel.
Solarontop
Het Nederlandse bedrijf IM efficiency liet op de beurs flexibele, dunne zonnepanelen voor op busjes en vrachtwagens zien onder de noemer ‘Solarontop’. Door gebruik te maken van zonne-energie geef je vrachtwagens meer vermogen en kun je volgens IM Efficiency een vermindering van het brandstofverbruik van 1000 tot 3000 liter per jaar bereiken, waarbij je de CO2-uitstoot met 3 tot 9 ton per jaar vermindert.
Landi H2 systemen
Landi Renzo Group was voor het eerst aanwezig op de IAA Transportation om haar oplossingen voor energietransitie en decarbonisatie te tonen. Daaronder vallen de innovatieve mechatronische regelaar EM-H en de nieuwe port fuel injector (PFI). Beide producten zijn bedoeld voor waterstoftoepassingen. De EM-H-regelaar kent twee fasen: een mechanische fase die de druk van hoog naar gemiddeld verlaagt en een daaropvolgende, volledig elektronische fase, die de druk verlaagt van gemiddeld naar de waarde die nodig is voor het injectiesysteem van de motor. Daarnaast toonde Landi Renzo een nieuwe port fuel injector (PFI) voor middelzware of zware toepassingen op waterstof. De injectoren zijn verkrijgbaar in zes maten met de mogelijkheid van meerdere injectoren per cilinder om te voldoen aan de meest uiteenlopende debietvereisten. De prestatiekenmerken maken de injectoren ook geschikt voor brandstofceldoseersystemen, bovendien kan de injector worden toegepast in een dual rail-oplossing voor mengtoepassingen.
Haldex EB+ 4.0 platform
Haldex maakt het ontwerp en de installatie van elektronische remsystemen (EBS) voor trailerfabrikanten eenvoudiger met het nieuwe, modulaire EB+ 4.0-platform. Dit omvat verschillende modules die het gebruik van verschillende typen ABS en EBS in zowel 12- als 24-voltsystemen mogelijk maken. Het modulaire ontwerp maakt het eenvoudig om een ABS te upgraden naar EBS, aangezien de leidingen, bekabeling en montageposities hetzelfde blijven. Het EB+ 4.0 platform bestaat uit drie hoofdmodules: de ECU, magneetkleppen en drukmodulatoren. Deze modules zijn verbonden met een spruitstukbasis. Voor meer geavanceerde functies, waaronder EBS, kunnen extra modulaire componenten worden toegevoegd, zoals een drukbeschermingsventiel, een pneumatische hulpmodule, een mobilisator en een veerremregelmodule. De modulaire aanpak geldt ook voor de software. Er is basissoftware voor EBS, met extra applicatielagen die kunnen worden toegevoegd voor het aansturen van hulpapparatuur en het aansluiten van andere apparaten zoals bandenspanningscontrolesystemen (TPMS).
SAF TRAKe en SAF TRAKr
SAF-HOLLAND lanceert twee elektrische trailerassen, zodat vrachtwagens en trailers in de nabije toekomst in de nabije toekomst emissievrij kunnen rijden. De SAF TRAKr regeneratieve rem-as recupereert bewegingsenergie, die omgezet wordt in elektriciteit. Deze wordt gebruikt om hulpapparaten in de oplegger te laten werken, bijvoorbeeld de koeleenheid in koelwagens. Bovendien gebruikt SAF TRAKe de opgeslagen energie om de hoofdaandrijving van de trekker te ondersteunen, bijvoorbeeld bij moeilijke wegomstandigheden.
SAF INTRADISC plus INTEGRAL
De tweedelige remschijf van de SAF INTRADISC plus INTEGRAL is een wereldprimeur: Het speciale compound gietproces voorkomt de vorming van hotspots, die spanningen en scheuren in de remschijf kunnen veroorzaken en uiteindelijk de remschijf kunnen beschadigen. Dit ontwerp verlengt daarom de levensduur van de remschijven en remblokken. Fleet-owners profiteren van de betrouwbaarheid van de planbare betrouwbaarheid, de hogere efficiëntie en lagere kosten.
SAF Tire Pilot I.Q.
De nieuwe digitale SAF Tire Pilot I.Q. bewaakt de spanning van de trailerbanden. Zodra de spanning onder de ingestelde waarde zakt, vult het systeem deze automatisch aan. Als er te veel lucht verloren is gegaan, stuurt SAF Tire Pilot I.Q. een melding naar de bestuurderscabine. Hierdoor voorkomt het systeem totale uitval van banden en bespaart het brandstof. Naast het waarschuwingsbericht op het dashboard in de cabine biedt SAF TIRE PILOT I.Q. gedetailleerde evaluaties via een gratis app en WiFi. SAF Tire Pilot I.Q. is eenvoudig te installeren: De besturingsmodule is compatibel met alle soorten trailers met enkele en dubbele banden en met maximaal vijf assen. Aangezien het EBS-systeem de SAF TIRE PILOT I.Q. van stroom voorziet en ook de systeemberichten naar het dashboard stuurt, wordt de bedieningskast vlakbij op het chassis geïnstalleerd. Een EoL-test is eenvoudig mogelijk met de digitale assistent.
SAF geautomatiseerde koppelschotel
Met de automatische koppelschotel automatiseert SAF-HOLLAND het aankoppelproces tussen truck en trailer volledig. Het volledig sensor-gebaseerde systeem bestaat uit vier componenten: de bedieningsterminal in de cabine, de op afstand bediende en sensor-bewaakte koppelschotel, de king-pin met automatische plug-in connector en de automatische steunpoten met sensorbewaking. De status van de koppeling wordt bewaakt door het RECOSS (Remote Controlled Sensor System) van SAF-HOLLAND. De koppelschotel opent en sluit automatisch, het systeem sluit zelfstandig de lucht- en elektriciteitsvoorziening van de oplegger aan en ook de steunpoten worden zonder tussenkomst van de gebruiker in- en uitgeklapt. Tegelijkertijd wordt een ethernetverbinding met snelheden van > 1Gbit/s tot stand gebracht voor de automatisering van het voertuig, inclusief hogesnelheidscommunicatie met de oplegger. Het is de bedoeling om het Automated Coupling System te gebruiken op geautomatiseerde, logistieke terreinen en distributiecentra, maar ook op de weg in autonome voertuigen. Aanhangwagens kunnen achteraf worden uitgerust voor automatisch koppelen, aangezien de installatieruimte vergelijkbaar is met die van de standaard koppelsystemen.
EKPO NM20
Ekpo onthulde in Hannover de NM20 voor zware toepassingen. Met een vermogen tot 400 kW is dit EKPO’s krachtigste brandstofcelmodule model tot nu toe. De nieuwe stack biedt een hoge efficiëntie, een lager waterstofverbruik, de mogelijkheid om bij hogere temperaturen te werken en een lange levensduur – allemaal dankzij de hoge vermogensdichtheid, die met meer dan 50% is gestegen in vergelijking met de vorige generaties. Een ander hoogtepunt is de geïntegreerde mediamodule, die alle benodigde interfaces biedt en die de integratie in klantsystemen en voertuigen vergemakkelijkt. De NM20 bevindt zich momenteel in de prototypefase, eind 2024 wordt de NM20 leverbaar.
ZF TrailTrax
Het elektrische trailerconcept van ZF, dat onder de nieuwe merknaam TrailTrax op de IAA Transportation 2024 wordt getoond, integreert de in eigen huis ontwikkelde 210 kW AxTrax 2 e-Axle, trailer EBS en de accubak in een trailer. Het TrailTrax-systeem van ZF zorgt voor aandrijving en recuperatie van remenergie, wat tot 16 procent energie- en CO2-besparing oplevert in combinatie met een ICE-aangedreven truck. Het systeem kan ook de CO2-uitstoot tot 40 procent verminderen met plug-in opladen. Integraal onderdeel van het systeem is ZF’s geëlektrificeerde as, de AxTrax 2, van ZF’s eDrive platform. Door deze te integreren in het onderstel van een trailer in combinatie met andere bijbehorende systeemcomponenten, wordt een ICE-truck-trailercombinatie effectief omgezet in een hybride, terwijl de actieradius van een elektrisch voertuig wordt vergroot.
ZF E-platform
ZF Group presenteert een nieuw modulair e-mobiliteitsplatform. Dit platform bestaat uit verschillende e-motoren, bijbehorende omvormers, een transmissie met drie versnellingen en de bijbehorende elektrische componenten. Dit uitgebreide modulaire pakket biedt fabrikanten de flexibiliteit om het e-drive-systeem volgens hun specifieke vereisten te configureren. De kit voldoet aan een breed scala aan eisen, van bestelwagens voor last mile delivery tot vrachtwagens van 44 ton. Het maakt een flexibele aanpassing aan verschillende voertuigcategorieën mogelijk en ondersteunt zo de snelle decarbonisatie in de bedrijfswagenindustrie.
ZF TraXon 2
ZF toont ook de nieuwe TraXon 2 hybride transmissie. Deze transmissie maakt puur elektrische rijfuncties mogelijk voor zowel volledig hybride als plug-in hybride bedrijfsvoertuigen. De hybride technologie van ZF is oorspronkelijk ontwikkeld voor personenauto’s en vervolgens aangepast aan de specifieke eisen van bedrijfsvoertuigen. Hiermee biedt ZF een oplossing die voldoet aan de eisen van moderne en duurzame mobiliteit.
ZF OnGuardMAX
De nieuwe versie van het OnGuardMAX noodremassistentiesysteem voor de Europese markt is een ander hoogtepunt op de IAA 2024. Dit systeem herkent en reageert zelfstandig op obstakels in het wegverkeer. Het zal voor het eerst worden gebruikt in serieproductietrucks door fabrikanten, in combinatie met het nieuwe mBSP XBS-remplatform. OnGuardMAX kan zowel bewegende als stilstaande objecten identificeren en passende remmanoeuvres initiëren. ZF zet daarmee een nieuwe standaard in de actieve veiligheid van bedrijfsvoertuigen.