De trend begon eigen­lijk al toen Volkswagen Scania overnam. Het lukte de Duitse truckindustrie maar niet om gezonde rendementen te behalen. Dit was de reden waarom Ferdinand Piëch (nazaat van Ferdinand Porsche die zich ontwikkelde van een briljant auto-ingenieur tot grootindustrieel), als topman van de Volkswagen Groep Scania wilde overnemen.

De lijntjes waren kort: Scania was met de familie Wallenberg als grootaandeelhouder ook importeur van Volkswagen in Zweden. Een beetje zoals Pon hier. Na enig loven en bieden kwam de transactie tot stand en had Piëch met Scania de ideale bouwsteen in handen om de truckdivisie van Volkswagen, die we nu kennen als Traton, op te tuigen.

Maar in München brak bijna paniek uit. Daar wisten ze maar al te goed dat Scania een factor drie beter rendeerde dan MAN. Wat zou er nu gebeuren? Na de vorming van Traton (MAN, Scania en VW Bedrijfswagens alsmede VW/MAN in Brazilië), kreeg de zittende directie van moederbedrijf Volkswagen de opdracht om 6000 man te ontslaan en zaken op orde te brengen. Toen dat na een half jaar nog niet gebeurd was, mochten de verantwoordelijke directeuren het pand verlaten. De nieuwe directie die VW aanstelde, bestond uit Scania-managers. Zo werd Scania-topman Christian Levin topman van Traton en de Nederlander Alexander Vlaskamp, vice-president onder Levin bij Scania, topman van MAN. Ook op lagere posten bij MAN zien we dit.

Volgzaam

Goed voorbeeld doet goed volgen, dus ook bij Mercedes ging men rondkijken bij Scania. Top-ingenieur Stefan Buchner ging met pensioen en wie zou hem moeten vervangen? Zo kocht Mercedes Karin Rådström weg bij Scania, in februari 2021. Nog maar twee jaar eerder was ze benoemd in de Raad van Bestuur van Scania. Drie maanden na haar overstap naar Mercedes werd ze door topman Martin Daum (inderdaad, een Duitser) benoemd tot eindverantwoordelijke voor Mercedes-Benz Trucks.

Nog een Zweedse

Daarmee was de honger van Mercedes naar vrouwelijke Zweedse Scania-managers nog niet gestild. Tijdens IAA werd bekend dat Stina Fagerman per 1 mei van dit jaar verantwoordelijk is voor marketing, sales en services bij Daimler Truck. Ze rapporteert aan Karin Rådström. Tot dat moment werkte ze voor Scania in Thailand. Voor die tijd was Fagerman in diverse andere landen actief voor Scania.

Zo is de topman van Daimler Truck, Martin Daum, de enige Duitser in de Duitse truckindustrie die nog op zijn plek zit. Hij werkte overal ter wereld in tal van functies voor Mercedes-Benz sinds 1987. Met 35 dienstjaren moet hij nog even, maar overal om hem heen, bij de concurrentie en ook in zijn eigen bedrijf, heeft hij met ex-Scania-managers van doen.

Volvo

Als klap op de vuurpijl brengen we nog even de transfer van Martin Lundstedt in herinnering. Ook hij bekleedde hoge posten bij Scania, maar liet zich in 2015 wegkopen door aartsrivaal Volvo. Een zeldzaam verschijnsel, maar Lundstedt zit nog onverkort op zijn hoge post als topman.
Vast staat, dat Scania nog een beste prijs betaalt voor zijn efficiënte managementmethoden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties