Boonstra Schadevoertuigen in Drachten is nog altijd de grootste tak in het bedrijf van Sjors Boonstra. Nu ook de activiteiten rondom autotransport- en bergingsvoertuigen serieuze vormen hebben aangenomen, is de zusteronderneming Boonstra Recovery Trucks opgericht.

Operationeel manager Robin Kruse legt uit waarom het nodig was de beide bedrijven van elkaar te scheiden. “Met Boonstra Schadevoertuigen handelen we in gebruikte voertuigen met schade; met Boonstra Recovery Trucks handelen we in gebruikte, maar ook in nieuwe trucks. Om dat onderscheid duidelijk te maken hebben we besloten een apart bedrijf op te richten voor onze autotransport- en bergingsvoertuigen.”

Wie aan de voorkant van het bedrijfspand in Drachten uit het raam naar buiten kijkt, heeft een mooi zicht op het wagenpark dat Boonstra Recovery Trucks aanbiedt: van een kleine wrecker om auto’s in parkeergarages te transporteren en oprijtrucks voor één of meerdere voertuigen tot aan voertuigen die complete trucks of machines, waaronder landbouwwerktuigen, kunnen transporteren.

Voor de handel in dergelijke voertuigen voorziet het bedrijf een glanzende toekomst. Robin Kruse: “In Europa zijn de bedrijven die dergelijke, direct inzetbare trucks vanuit voorraad kunnen leveren, op één hand te tellen. Wij hebben daar de ruimte en middelen voor. Bovendien, als je nu een bergingstruck, inclusief opbouw bestelt, is die misschien halverwege 2027 gereed. Wij leveren hem uit een voorraad van circa 80 voertuigen. Een berger die een bergingsvoertuig verliest of uitbreiding van werkzaamheden zoekt, kan geen twee jaar wachten op een nieuwe. Die heeft morgen, liefst vandaag nog zo’n voertuig nodig. Daar speculeren wij op.”

Een selectie van de bergingsvoertuigen die Boonstra Recovery Trucks uit voorraad kan leveren. Rechts: verkopers Hylke Pultrum en Henk Kamminga.

Werkplaats

Boonstra Recovery Trucks verkocht in 2024 zo’n tweehonderd bergingsvoertuigen. Het bedrijf is onder meer dealer van de transportvoertuigen van carrosseriebouwer Tijhof uit Almelo. Hier verkoopt Boonstra er jaarlijks enkele tientallen van. Daarnaast heeft Boonstra Recovery Trucks een samenwerking met De Groot Techniek
uit Brakel, die bergingsvoertuigen opbouwt. Robin Kruse: “Wij zijn merkonafhankelijk. We werken met alle merken trucks en met allerlei opbouwleveranciers. Om onze klanten maximaal te ontzorgen
kunnen we in onze splinternieuwe werkplaats ook accessoires opbouwen en daarnaast benodigd onderhoud en reparaties uitvoeren.

Boonstra Recovery Trucks
Opgericht in 1988 in het Friese Ureterp als handelsonderneming in bromfietsen en motoren breidde Sjors Boonstra zijn bedrijf in 2005 uit met schadevoertuigen. “In het begin gebruikten we de cartransporters en bergingsvoertuigen voor het vervoer van onze eigen handel in schadevoertuigen. Sinds een jaar of vijf zijn we ook met de handel in dergelijke voertuigen begonnen.”
Specialiseert Boonstra Schadevoertuigen zich in de handel in schadevoertuigen, zusteronderneming Boonstra Recovery Trucks is opgericht voor de handel in autotransporters en bergingsvoertuigen. Eind 2023 werd daarvoor een nieuw bedrijfspand gebouwd. De handel in schadevoertuigen bedraagt jaarlijks zo’n vijfduizend voertuigen; voor Boonstra Recovery Trucks zijn dat er nu nog zo’n tweehonderd.
Sjors Boonstra: “De klanten van Boonstra Recovery Trucks zijn voornamelijk bergingsbedrijven, met name de bedrijven die ook repatriëring verzorgen. In principe ruilen we alle voertuigen in. Het grootste deel van wat we inruilen of bijkopen wordt verkocht aan de eindgebruiker. Daarnaast is er de tak export en handel. Dit zijn voertuigen die we doorverkopen, voornamelijk naar het buitenland, in de staat zoals ze zijn.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties