Begin dit jaar sprak UPS met Amazon af dat het volgend jaar nog maar de helft van het huidige volume gaat vervoeren. Een flinke verandering voor het bedrijf. UPS start daarom een grote reorganisatie: 73 locaties gaan dicht, 20.000 banen gaan verloren.
Amazon is momenteel de grootste klant van UPS in de Verenigde Staten. Zo’n 20 tot 25% van het werk is voor Amazon. Desondanks besloot het bedrijf de samenwerking met de webverkoper af te schalen. “Amazon is onze grootste klant, maar niet de meest winstgevende”, stelt CEO Carol Tomé. “We besloten de samenwerking te beperken omdat een groot deel van Amazons logistiek ons geen voordelen bracht, en ook niet voor ons netwerk.”
Voor UPS heeft deze stap wel een enorme impact. “Het is onderdeel van de grootste reorganisatie in de geschiedenis van het bedrijf”, aldus Tomé. De beslissing kost 20.000 medewerkers hun baan, oftewel zo’n 4% van het wereldwijde arbeidsbestand. Eind juni dit jaar zullen 73 UPS-locaties hun deuren gesloten hebben. Mogelijk volgen er meer. Daarnaast kondigt UPS aan om versneld te gaan automatiseren, van het laden en lossen van voertuigen tot het sorteren en labelen van pakketten.