Acea heeft verder de decembermaanden van 2013 en 2014 vergeleken. Hier laat de markt een forse teruggang zien. Dit is echter een vertekend beeld. In december 2013 boekten de meeste truckfabrikanten recordverkopen in de Europese landen.
Dit werd veroorzaakt door de verplichtstelling van de nieuwe uitlaatgasnorm Euro VI per 1 januari 2014. Daardoor haalden tal van vervoerders investeringen naar voren op de kalender. Dit had bijvoorbeeld tot gevolg dat bij DAF de eerste drie maanden van 2014 er bijna alleen maar Euro V trucks weden gebouwd, in grote hoeveelheden besteld door Oost-Europese klanten.
In het westen van Europa werden bijvoorbeeld in Nederland Euro VI truck verkocht met subsidie. Het gevolg was dat er in 2014 minder zware trucks werden verkocht. De Acea heeft de teruggang in het zware segment becijferd op 8,1 procent.
Zoals al eerder gemeld op deze website, daalden de truckverkopen in Nederland fors, ook weer als gevolg van het aflopen van een subsidieregeling op Euro VI trucks in de periode voordat deze norm wettelijk verplicht werd.
De toename van bestelautoverkopen duidt op een wat gunstiger economisch klimaat. Dit liet zich met name in alle grote West-Europese EU-landen zien.