Volgens de GDP-regelgeving moeten de meeste medicijnen opgeslagen en vervoerd worden tussen 15 en 25 graden Celsius. Voor de fijndistributie is dit volgens Omega Logistics directeur Gerard van de Weert een behoorlijke uitdaging. “De deuren van de auto’s gaan veelvuldig open en dicht en er worden grote volumes afgeleverd bij bijvoorbeeld apotheken.”
Op de Volkswagen Crafters van Omega is een Care Cool-koelopbouw geplaatst. Dometic heeft het systeem in samenwerking met Road Transport Systems (voorheen Boyriven) ontwikkeld. Dit is de lichtste koelopbouw in de markt. Hierdoor kan er op één transport netto 300 kilo meer goederen meegenomen worden.
Jos Mulder Carrosserie in Bunnik is verantwoordelijk voor de opbouw van de koelbak. Autotemp Claasen in Amsterdam heeft de installatie van het Dometic Care Cool gecombineerde verwarmings- en koelsysteem voor haar rekening genomen.
De Weert: “In de laadbak zitten temperatuursensoren die in verbinding staan met onze planners en de auto heeft een GPS-volgsysteem, dat gekoppeld is met de temperatuur in de laadbak. Als de temperatuur in de laadbak onder de 15 of boven de 25 graden komt krijgt de planning automatisch een waarschuwing.”