Nog voor de komende zomer kunnen de ministers van de drie landen de nieuwe verordening ondertekenen, waardoor deze combinaties later dit jaar al vrij kunnen rijden in de Benelux. Met de verordening wil de Benelux een signaal geven aan de Europese Unie in Brussel, dat het niet langer moet wachten om het wegvervoer efficiënter te maken.

Grootschalige inzet van LZV kan de doelstelling van het Europese wegvervoer om twintig procent CO2-uitstoot te reduceren voor 2020, in één klap mogelijk maken. Echter, tot nu toe ligt vooral Duitsland dwars bij deze plannen. De reden is dat de Duitsers bang zijn voor concurrentie met hun spoorwegen en ze vrezen dat hun talrijke bruggen geen combinaties van zestig ton kunnen dragen. Om die reden rijden de circa 35 LZV die in Duitsland een proef uitvoeren, op een totaalgewicht van slechts veertig ton.

De Benelux hoopt vooral met de Duitse deelstaat Noordrijn Westfalen tot een vergelijk te komen. LZV die met bloemen vertrekken uit het westland, moeten bij de grens bij Venlo stoppen en splitsen, om de laatste twee kilometer naar het Duitse losadres te mogen rijden.

Certificaat

Overigens blijven LZV-certificaten die na 1 maart 2015 worden afgegeven, onbeperkt geldig. Certificaten van voor deze datum moeten nog een keer verlengd worden, waarna ze ook onbeperkt geldig zijn. Lees er hier meer over >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties