Het Chinese BYD, eerder bekend van batterijen in smartphones en tablets, en inmiddels een producent van elektrische auto’s, investeert de komende drie jaar 20 miljard dollar in de ontwikkeling van een serie elektrische trucks. Die wil men afzetten in China, Japan en Europa.

BYD verkocht de laatste drie jaar steeds minder bedrijfswagens in China, maar met de Covid-problematiek achter de rug, wil het merk serieus werk maken van een breed aanbod van bedrijfsvoertuigen.  Daartoe moeten batterijpakketten en chassis worden ontwikkeld en moet BYD zich onderscheiden van de circa honderd merken die op de Chinese truck- en busmarkt actief zijn.

Blade batterij

BYD maakt gebruik van een ander type batterij., de zogeheten blade-battery waarbij een aantal lange batterijcellen in een pakket worden geschoven, een oplossing waarvan BYD zegt dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van ruimte en energiedichtheid, bij een relatief laag gewicht.

Enkele distributietrucks van BYD zijn in ons land al actief voor de bezorgdienst van Ikea. Vorig jaar exporteerde BYD 28.000 elektrische trucks. Gezien de huidige spanningen tussen de VS en China, verwacht BYD niet dat het erg succesvol zal worden op de Amerikaanse markt.  

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
7 januari 2025
Vierde generatie aan de leiding bij Traveo
Meest bekeken berichten
Recente reacties