Tussen de BMW-fabriek in München en Landau an der Isar, ongeveer 120 kilometer naar het noordoosten, rijden sinds december 2022 vier vrachtwagens van de logistieke dienstverlener Guggemos op hernieuwbare HVO100-diesel. In maart 2023 werd de HVO100-testvloot uitgebreid met nog eens zes trucks van DB Schenker, voor onderdelendistributie in de regio München. De proef is onderdeel van een eenjarig proefprogramma om de nieuwe brandstof te testen.
HVO100 is gemaakt van verschillende afvalproducten, residuen en hernieuwbare grondstoffen, waaronder gebruikte bakolie. Vergeleken met fossiele diesel produceert HVO100 tot 90 procent minder CO2. Gemiddeld ligt het brandstofverbruik met de HVO100 ongeveer 3 procent hoger, maar de tien trucks die momenteel gebruikmaken van de brandstof zullen naar verwachting tot 800 ton minder CO2 per jaar uitstoten dan met conventionele diesel.
Neste
De partner van BMW Group in het huidige HVO100-proefproject is het Finse bedrijf Neste. Hun met waterstof behandelde plantaardige olie (Neste My Renewable Diesel) is gebaseerd op hun gepatenteerde NEXBTL-technologie en wordt puur geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, waarbij plantaardige oliën worden omgezet in koolwaterstoffen door middel van een katalytische reactie met waterstof. HVO-diesel is echter niet hetzelfde als biodiesel, dat chemisch anders is en via een ander proces wordt geproduceerd.
Door de nieuwe brandstof te gebruiken in de transportlogistiek wil BMW Group ontdekken hoe de hernieuwbare diesel werkt in het dagelijks gebruik en hoe kostenefficiënt deze is.