Mobiliteit wordt onbetaalbaar, niet duurzaam, niet veilig en de bereikbaarheid staat onder druk. Voorzitter Van Bruggen van de RAI Vereniging steekt zijn mening over de aangekondigde kabinetsplannen niet onder stoelen of banken.
De tijdens Prinjesdag gepresenteerde regeerplannen zijn geen goed nieuws voor de mobiliteit in Nederland. Op alle gebieden is het teleurstellend, betoogt RAI Vereniging. Het denken op de lange termijn ontbreekt volledig, terwijl de sector juist behoefte heeft aan stabiliteit en zekerheid. Er is geen geld voor innovatie of om mobiliteit betaalbaar te houden. In plaats daarvan wordt mobiliteit steeds meer een melkkoe, die het kabinet vooral geld moet opleveren.
De belastingen op mobiliteit worden alleen maar hoger. Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard ophalen bij de automobilist, zowel via de aanschaf van nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. “Mobiliteit moet betaalbaar, schoon, veilig en bereikbaar zijn”, stelt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. “Vrijheid van reizen zou een grondrecht moeten zijn. Mobiliteit is essentieel om deel te nemen aan de maatschappij: naar je werk kunnen reizen, familie en vrienden bezoeken, je hobby uitvoeren, ondernemen of bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. Als jezelf verplaatsen duurder en duurder wordt, gaat het ten koste van onze vrijheid. Voor je het weet sta je langs de zijlijn.”
Onzekerheid
Elektrisch rijden wordt volgens de kabinetsplannen een stuk minder aantrekkelijk. Zo valt het correctiepercentage voor elektrische auto’s in de wegenbelasting lager uit. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt Van Bruggen. “De tarieven waren zelfs al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. Nu zet het kabinet daar het mes in. Dit is niet alleen onvoorspelbaar, maar ook onbetrouwbaar beleid.” In het wegvervoer gaat de transitie naar duurzame oplossingen veel langzamer dan gepland, en dan nodig. Als reden hiervoor geven vervoerders steevast de reden dat de overheid onzekerheid brengt in plaats van weghaalt.
Ook de verkeersveiligheid is volgens de RAI Vereniging in het geding. Er is veel minder geld beschikbaar om de Nederlandse wegen veiliger te maken en het aantal ongelukken terug te dringen. Voor meer handhaving door politie en andere instanties is ook minder geld. Voor na 2030, over zes jaar, is er helemaal geen beleid. Op het gebied van zero-emissiezones zaait Den Haag alleen maar onduidelijkheid. Geld voor innovatie is er niet. Van Bruggen: “We hoorden onlangs Mario Draghi in Europees verband juist pleiten voor het verhogen van de investeringen in innovatie om de economie sterker en concurrerender te maken. Dat moet Nederland zich aantrekken.”