Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van lichte bedrijfsauto’s meer dan een kwart gestegen. Ondernemers kopen massaal dieselbusjes voordat de nieuwe regels ingaan. De RAI Vereniging maakt zich zorgen.
Volgend jaar gaan niet alleen de zero-emissiezones in, maar moeten ondernemers ook BPM betalen als ze een bestelauto op diesel aanschaffen. Twee redenen voor veel ondernemers om dit jaar nog een dieselbus aan te schaffen. Niet alleen hoeven ze dan nog geen BPM af te dragen, maar ze mogen er de komende drie jaar ook nog de zero-emissiezone mee in. Dit jaar werden al ruim 37.000 kleine bedrijfswagens verkocht, een kwart meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De RAI Vereniging maakt zich grote zorgen. Zij zijn bang dat de RDW te weinig keuringscapaciteit heeft om al deze bestelauto’s op tijd te kunnen keuren. Dit is nog om ze op tijd op kenteken te krijgen. Daarom pleit de RAI Vereniging voor een optie voor de RDW om bedrijfsauto’s met terugwerkende kracht een kenteken uit 2024 te geven, mocht men de deadline niet halen. Met name carrosseriebouwers zou dit veel meer lucht geven.
Daarnaast is de RAI Vereniging bezorgd over de marktverstoring. Deze wordt veroorzaakt door de maatregelen die deze toename in verkopen teweegbrengt. Bedrijven halen massaal hun investeringen naar voren, waardoor volgend jaar de vraag naar lichte bedrijfswagens achter zal blijven. De verkoop van met name elektrische bestelauto’s zal fors achterblijven, verwacht de RAI Vereniging. Dit is het tegenovergestelde is van wat de bedoeling was.