Dat chauffeurs tegen­woordig veel meer comfort verwachten in de cabine van een moderne truck is een feit. Deze comfortverhogende zaken zoals, magnetrons, koffiezetapparaten en de nodige beeldschermen zorgen echter soms ook voor problemen.

Met name in de winterperiode wordt er flink gebruik gemaakt van de accu, waardoor het voertuig kan kampen met (op)startproblemen. “Wij geloven in een comfortabele werkomgeving voor onze chauffeurs, maar uiteraard moet de continuïteit ook gewaarborgd blijven”, aldus Jos Lesscher, directeur van het gelijknamige transportbedrijf. Met dit uitgangspunt meldt Jos zich in februari van dit jaar bij Peter Nijhuis van Heisterkamp Truckservice om samen te kijken naar een oplossing.

Een stap extra zetten

“Naast reguliere reparatie- en onderhoudswerkzaamheden zien wij vooral uitdaging in het bieden van innovatieve oplossingen voor onze klanten”, vertelt Peter. “Op de vraag van Jos moest ik direct denken aan de Green Energy zonnecellen die wij recent via Wijlhuizen in ons leverprogramma hebben opgenomen. Vaak wordt naar deze oplossing gekeken vanwege het reduceren van CO2-uitstoot, maar ook voor het ondersteunen van de accu in een voertuig is deze oplossing uitstekend geschikt.”

Door de meegeleverde omvormer is direct duidelijk wat de opbrengst van de panelen is.

Recent bouwde Heisterkamp een nieuwe vuurrode DAF XG+ op voor Lesscher Transport uit Deurningen. Bij het gereed maken van het voertuig is direct een Green Energy zonnecelset gemonteerd. Deze zonnecellen zijn extreem dun (de panelen zijn slechts enkele millimeters dik) en flexibel. Hierdoor zie je de panelen vrijwel niet zitten én kunnen ze probleemloos op het glooiende oppervlak van de spoiler en het dak van de cabine worden gemonteerd. “Zeker bij de hoge DAF XG+ een extra pre, omdat je anders al snel de maximale hoogte overschrijdt”, aldus Edward Canestri, key-accountmanager bij Wijlhuizen en specialist op het gebied van Green Energy producten.

De zonnecellen zijn extreem dun (de panelen zijn slechts enkele millimeters dik) en flexibel.

Plug and play

Ondanks dat het wellicht ingewikkeld lijkt zijn de panelen van Green Energy relatief eenvoudig te installeren. “Voor een gekwalificeerde monteur is het bijna plug and play”, lacht Peter Nijhuis. “En door de meegeleverde omvormer is ook op elk moment duidelijk wat de opbrengst van de panelen is.” Montage van de panelen zelf is ook een fluitje van een cent met de speciaal ontwikkelde lijm. Deze blijft flexibel, waardoor de werking gewaarborgd blijft en de panelen goed blijven hechten.

Jos Lesscher is blij met het meedenken van Heisterkamp Truckservice in zijn vraagstuk en kijkt uit naar de eerste resultaten. “Onze behoefte was het waarborgen van de continuïteit van onze voertuigen, maar nu we gestart zijn, volgen we ook de besparing op brandstof en uitstoot van CO2 op de voet. Het is mooi om met deze duurzame oplossing ook onderdeel te kunnen zijn van de energietransitie, helemaal omdat het ook economisch te verantwoorden is.” Peter is het volledig eens met Jos: “Al met al is dit een hele praktische oplossing met een groen randje.” En zo is de cirkel rond, want Transportbedrijf Lesscher staat al jaren bekend om haar vervoer van sierteelt en boomkwekerijproducten.

Foto boven: Jos Lesscher, directeur van het gelijknamige transportbedrijf en Edward Canestri (rechts), als key-accountmanager bij Wijlhuizen specialist op het gebied van Green Energy producten.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Recente Reacties