MAN roept vrachtwagens van 2016 tot 2019 terug naar de werkplaats na een reeks branden. Door de gebruikte lagers kan motorschade ontstaan, of in het ergste geval brand. Volgens MAN ligt de oorzaak vooral bij gebrekkig onderhoud.
In Duitsland was al oproer ontstaan over de vele oudere MANs die in vlammen op gingen. Journalist Jan Bergrath hield bij eurotransport.de het aantal gevallen bij: hij zat al over de 170 stuks. Gelukkig beperkte de gevolgen zich steeds tot materiële schade. Sinds eind 2022 informeert MAN klanten om passende werkplaatsmaatregelen te nemen. Tot nu toe is dat bij ongeveer de helft van de 120.000 betrokken voertuigen gebeurd. Om de overige ook in de werkplaats te krijgen, is nu een terugroepactie aangekondigd.
De actie beperkt zich tot MAN die voorzien zijn van de D26 Euro6c-motoren van tussen november 2016 en augustus 2019. Latere motoren, in de klasse 6d en 6e vallen niet onder de terugroepactie. MAN roept eigenaren op om zich te melden bij de dealer. Volgens MAN is bij deze voertuigen een bepaald type loodvrije lager gebruikt, waarbij onder bepaalde omstandigheden problemen mee zijn. De motorolie kan door slijtage vervuild raken, met schade aan de oliefilter tot gevolg.
MAN benadrukt dat de problemen vooral veroorzaakt worden door het niet naleven van onderhoudsintervallen of verkeerd uitgevoerd onderhoud. Met name het gebruik van verkeerde of verouderde motorolie zou problemen met de lagers veroorzaken. Problemen treden op rond de half miljoen kilometers. Volgens MAN zien zij geen problemen bij vrachtauto’s waarbij het onderhoud goed en op tijd is uitgevoerd.