De eerste geluiden over een naderende entree van het Litouwse Skuba op de Nederlandse markt werden schouderophalend ontvangen. Om niet te zeggen weggehoond. Gert van Helden ging het avontuur vol vertrouwen aan en stapte in als ceo van het nieuwe Skuba Benelux. Met een stevige opdracht vanuit Litouwen welteverstaan. “Als Skuba ergens begint, gaan ze niet meer weg.”
Partnercontent
De primeur voor de Benelux ging naar Duiven waar de eerste vestiging opende dat tevens als hoofdkantoor geldt. Inmiddels is daar een tweede vestiging bij gekomen, in Hendrik Ido Ambacht op wat door de gemeente en ontwikkelaars als ‘het eerste circulaire bedrijvenpark van Nederland’ wordt aangeprezen. En dus staan de termen aardgasvrij en energieneutraal er centraal en liggen er concreet 87 zonnepanelen op het dak van deze Skuba-vestiging. Gert van Helden verwacht het laatste kwartaal van het jaar alweer vervolgstappen te zetten: “Nog voor de jaarwisseling openen we in de regio’s Amsterdam en Veghel.”
De mensen zijn al aangenomen dus daar zal het niet aan liggen: “Verspreid over die vier vestigingen zitten we dan eind van het jaar met dertien mensen.” Op de vraag of dat niet allemaal wat hard gaat klinkt al snel een ontkennend antwoord: “Wat we zeggen komt ook uit. Duiven draaide binnen anderhalf jaar tijd break-even. Skuba financiert de groei vanuit de groei van de vestigingen. En het is niet alleen in ons land zo. Vorig jaar stond de teller op zo’n 135 Skuba-vestigingen en eind van dit jaar moeten dat er 185 zijn. Om die groeistrategie uit te rollen moet er dus resultaat behaald worden en onze eigen eerste lokale ervaringen onderbouwen onze marktkansen hier. Volgend jaar komen er weer drie à vier vestigingen bij. Na onze eerste focus op Nederland staat bovendien een eerste vestiging in België gepland.”
Webshop
Voor de distributie richting de klant vertrouwt Skuba op externe bezorgdiensten voor zowel dag- als nachtbezorging, waar concullega’s juist vertrouwen op bezorging in eigen beheer. Is dat een kwestie van schaal of een verschil in marktvisie? “Ik zeg niet dat we nooit eigen bezorgdiensten zullen krijgen, maar het verzenden via de reguliere pakketdiensten past goed bij ons. Ook in markten waar we een gevestigde speler zijn.”
‘Wij hebben alle merken in onze webshop’
Centraal in het model staat de webshop, gebouwd en onderhouden door de whizzkids in Vilnius. Skuba heeft op gebied van software alles zelf in huis. “Ik kan alleen oordelen op basis van mijn eigen ervaringen met het IT-team binnen Skuba en de snelheid waarmee zij dingen regelen verraste mij in positieve zin. In het westen is het gangbaar dat er bij dergelijke verzoeken tijd gemoeid is, maar binnen Skuba gaat het vrijwel real-time. Heel indrukwekkend. Of het nu ging om het inregelen van nieuwe laptops voor nieuwe medewerkers of wijzigingen aan de catalogus, er worden heel snel stappen gemaakt.”
In die webshop staan volgens Van Helden alle merken. “We zijn niet beperkt tot eigen importlijnen en we hebben ook geen huismerken die we graag promoten. Een ander onderscheid is dat we niet alleen de A-merken voeren, maar ook die in de lagere prijssegmenten. De klant zoekt naar het onderdeel, op basis van het Skuba-nummer of via de kruisreferenties en vindt producten van de verschillende merken voor die specifieke toepassing met de prijsstelling en de voorraad (in Nederland en in Litouwen). Hebben we het niet hier, dan komt het wel vanuit Vilnius. We geloven heel sterk in de visie: beschikbaarheid doet verkopen. Je kan het wel in een webshop zetten maar als het er niet ligt, verkoop je het niet. Ons onderscheidend vermogen is dat we de merkkeuze bij de klant laten.”
Zelflerend
Vilnius klinkt niet alleen ver weg, dat is het ook: “1700 kilometer in 24 uur.” Via eigen trucks wordt de voorraad van de vestigingen zo op peil gehouden. “In het begin is het altijd even zoeken naar wat klanten specifiek afnemen en waar minder behoefte aan is. Daarom is het belangrijk dat we snel kunnen schakelen met Vilnius om de juiste voorraad op tijd hier te hebben. Mijn ervaring is dat de foutmarge daarbij ongekend laag is. Wat we bestellen ontvangen we ook zo. De achterliggende systemen zijn bovendien zelflerend zodat prognoses over verwachte bestellingen snel en accuraat volgen.”
‘Naar twaalf of meer vestigingen in vijf jaar tijd’
Als ik informeer naar het type klanten dat Skuba in Nederland momenteel vooral bedient dan antwoordt Van Helden dat de volle breedte van de markt vertegenwoordigd is. “De grote spelers hebben een dure organisatie en dan zijn grote afzetvolumes per klant nodig. Wij zijn er net zo goed voor de kleinere vlooteigenaar als voor de multinational. Of je nu duizend voertuigen hebt rijden of tien, de diensten die wij leveren verschillen niet.”
Als de klant eenmaal de eerste ervaring heeft opgedaan met Skuba en klant is geworden, dan is men onder de indruk van de organisatie, het enthousiastme waarmee men geholpen wordt, leveringsprogamma en wat Skuba voor hen kan betekenen. Niet alleen de snelheid waar een klant mee wordt bediend, maar ook de grote voordelen die het oplevert. Daarom zeggen zij: “Skuba het ontbrekende onderdeel voor jouw succes”.
Over Skuba
De Skuba-groep is dertig jaar geleden opgericht in Vilnius, Litouwen. De merknaam is het Litouwse woord voor haast hebben waarmee het bedrijf de urgentie van een ontbrekend onderdeel wil onderstrepen. In Vilnius is het centrale magazijn gevestigd: 65.000 vierkante meter groot en met zo’n 15 miljoen artikelen. Verspreid over Europa telt de groep inmiddels circa 170 vestigingen en 1200 werknemers. Naast de onderdelentak beschikt het bedrijf ook over Iveco-dealerschappenen een groot aantal universele werkplaatsen.
Voor meer informatie ga naar de website www.skuba.nl en meld je vrijblijvend aan voor de webshop EMS!!
Foto boven: Gert van Helden ging het avontuur vol vertrouwen aan en stapte in als ceo van het nieuwe Skuba Benelux. Samen met Dennis Spitman en Sofian Ouadah is na Duiven nu ook Hendrik-Ido Ambacht geopend (foto), de regio Amsterdam en Veghel worden dit jaar nog ingevuld.