Vrijwel alle merken bieden ruil- of gereviseerde onderdelen met dezelfde garantiecondities als voor nieuw. Dat is niet alleen uit het oogpunt van een aantrekkelijk geprijsd alternatief. Het past ook in de duurzaamheidsstrategie van de fabrikanten, vanuit de focus op minder grondstofgebruik en minder CO2-uitstoot.
Opvallend is de grote aandacht voor used parts. Het gebruik ervan neemt toe, óók in de komende jaren, zo is de verwachting. Pieter Vlek, Services Manager en Manager Parts bij Scania: “Deels vloeit die trend voort uit schaarste die optrad in de corona-periode. Bij Scania speelt echter duurzaamheid ook een rol. Daardoor is er meer en meer aandacht voor het reviseren van originele onderdelen naar nagenoeg nieuwstaat omdat Scania 100% kwaliteit wil kunnen garanderen.”
Bij Volvo Trucks staat duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel, ook in het onderdelenbeleid. “Volvo Trucks is eigenlijk 70 jaar geleden al begonnen met remanufacturing”, vertelt Edwin Reiziger, Manager Aftersales bij Volvo Trucks. “Remanufacturing is onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie. Er is een uitgebreide lijn Volvo Reman Parts naast Volvo Genuine Parts. Tot 85% van de onderdelen krijgt momenteel een nieuw leven. Remanufacturing heeft geleid tot een besparing van 80% energieverbruik in het totale productieproces.”
Garantie bij used parts?
Bij MAN Truck & Bus geldt er een duidelijke maatstaf in het onderdelenbeleid, zo legt Menso Stel, Dealer Accountmanager Parts & Service, uit. “Enkel en alleen MAN origineel. Dat zijn overigens niet alleen nieuwe delen, maar ook gebruikte componenten die zijn gereviseerd door MAN. Voor deze ruilonderdelen, die worden aangeboden onder de naam MAN ecoline, gelden dezelfde garanties en pechhulpcondities als voor nieuw. MAN koestert de reputatie van meest betrouwbare truckmerk volgens de TüV en dat betekent louter gebruikmaken van originele onderdelen of originele delen die volgens de specificaties van de fabriek zijn gereviseerd.”
Die uitgebreide garantie bij de gereviseerde of ruildelen zien we trouwens ook bij Volvo Trucks, Mercedes Benz, Scania en DAF. De delen worden eigenlijk hetzelfde behandeld als nieuw origineel. Diederik Timp Head of Customer Services & Parts hierover: “Daimler Truck heeft een tweede lijn onderdelen voor oudere trucks. Deze voor Mercedes-Benz trucks ontwikkelde delen zijn evenwel op basis van de strenge Mercedes-Benz standaarden getest en goedgekeurd en worden verkocht met twee jaar garantie.”
Prijsplafond
“Bij DAF ontzorgt het programma PACCAR Parts Fleet Services vervoerders bij de inkoop van onderdelen en onderhoud in heel Europa. PACCAR Parts garandeert hiermee gelijke prijzen voor onderdelen bij alle deelnemende DAF-dealers waarbij de administratieve processen zijn vereenvoudigd met verzamelfacturen voor het onderhoud van het gehele wagenpark, waar dat in Europa ook wordt uitgevoerd. Bovendien krijgen PPFS-klanten uitstekende kredietfaciliteiten aangeboden waardoor contante betalingen niet meer nodig zijn”, vertelt Dennis Schuurman, Country Parts Manager DAF Nederland & Nordics.
Naast de originele DAF (ruil)onderdelen levert PACCAR Parts met TRP Truck & Trailer Parts ook onderdelen die geschikt zijn als alternatief en voor toepassingen op andere truckmerken en trailers. Deze onderdelen voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen, met twee jaar volledige garantie.
Bij Volvo Trucks is eveneens het programma voor trailer parts ingeregeld op dealerniveau, omdat een aantal dealers specifieke klanten wil kunnen ontzorgen door trailerdelen. “Volvo Trucks voert een beleid waarbij de dealer leverancier en aanspreekpunt is van onderdelen en service. Dus als de klant dit wenst kan de dealer naast Volvo-onderdelen ook traileronderdelen leveren”, aldus Edwin Reiziger.
Webshop en e-commerce
Online verkoop groeit, dat is de trend bij alle merken, en dat komt ook doordat de webshops veel te bieden hebben. De webshop Volvo Parts Store is zo gestructureerd en ingeregeld dat de online ordering verloopt via een interface die is gekoppeld aan het systeem van de dealer. Ook de facturatie gaat logischerwijs via de dealer. De onafhankelijke werkplaatsen en zelf-sleutelende bedrijven hebben een eigen inlog. Edwin Reiziger: “Klanten hebben bij Volvo Parts Store ook hun eigen wagenpark in beeld, plus de bijbehorende aftersales-afspraken met de dealer en de voorraad bij de dealer. Zij kunnen op chassisnummer alle onderdelen vinden. De webshop verstrekt ook aanvullende informatie zoals exploded views en technische tekeningen.”
Scania heeft Parts Online Scania, zowel van OE-onderdelen van Scania als van onderdelen voor trailers. Ook is documentatie in de webshop te raadplegen. Scania wil zijn klanten zoveel mogelijk van dienst zijn met onderdelenlevering van getrokken materiaal via het centrale Scania distributiecentrum in de Benelux. Clustering van parts voor trekkers en trailers leidt tot minder logistieke bewegingen. In het Scania Benelux Parts Center liggen ook accessoires van andere leveranciers dan Scania. Pieter Vlek: “De onderdelen zijn overigens allemaal wel OEM. Scania regelt de bezorging van parts centraal. De facturatie verloopt via de dealer, zodat die er financieel altijd tussen zit.”
Bestelsystemen
Onderdelen voor trucks van Mercedes-Benz zijn te bestellen via Daimler Truck Webparts. De levering en bezorging gaat via de geselecteerde dealer. “Dealers kunnen bovendien via de eigen reguliere bestelsystemen trailer parts bestellen om de eigen klanten op die manier optimaal van dienst te zijn”, aldus Diederick Timp.
Sinds 2014 werkt MAN Truck & Bus samen met onderdelenplatform Partslink 24. MAN SE levert aan dit online platform ook alle aanvullende informatie over onderdelen, zodat kennis over product en montage beschikbaar zijn voor derden die van dit platform gebruikmaken. Daarnaast heeft MAN Truck & Bus een SLA-overeenkomst met Bulthuis voor trailerdelen.
DAF/PACCAR Parts heeft een eigen webshop waar dealers en zelf-reparerende klanten gebruik van kunnen maken. Dennis Schuurman: “Klanten zijn altijd rechtstreeks gekoppeld aan een DAF-dealer of een gerelateerde TRP Store aangezien deze partijen uiteindelijk altijd de onderdelen zullen leveren aan de eindklant. De webshop bevat uiteraard alle benodigde aanvullende informatie waar de klant behoefte aan heeft, zoals bijvoorbeeld levertijden, suggesties voor complementaire producten en technische tekeningen waarin de onderdelen terug te vinden zijn. Wij signaleren een sterk stijgend gebruik van e-commerce bij klanten en dus bezoek aan onze webshop en die trend zal zeker doorzetten.”
Logistiek en bezorgdiensten
Het grootste deel van de onderdelenomzet gaat bij MAN Truck & Bus via de werkplaats. Het aandeel via de balie is lager. Dat komt volgens Menso Stel doordat service en onderhoud door de dealer de voorkeur heeft, ook bij veel klanten. “Enerzijds doordat de bouwwereld een grote klant is voor MAN Truck & Bus. Voor de bouw gaat het om zeer specifieke trucks, die niet zelden op maat zijn gemaakt, waarvoor specialistisch onderhoud en kennis nodig zijn. Anderzijds door de onderhoudscontracten voor grotere vloten van transportbedrijven met veel 4×2-trekkers.”
Alle merken verwachten de komende jaren een terugloop van klanten die zelf repareren.
Het dealernetwerk van Scania bestaat voor 85% uit eigen dealers. En er zijn 3 zelfstandige dealers, maar die maken van hetzelfde Dealer Management Systeem gebruik. Klanten die zelf repareren worden actief bezocht om levering van onderdelen, voorraadvorming en de logistieke flow af te spreken. Pieter Vlek: “Het zijn vooral klanten met grote vloten die hiervan gebruik maken. 20% van de klanten zijn daardoor goed voor 90% van de verkoop via de balie. Van deze klanten zijn de bedrijven met 1000 onderdelen of meer op voorraad goed voor 80% van de omzet.”
MAN Truck & Bus werkt met drie leveringen per dag. Tweemaal overdag en een nachtlevering vanuit het centrale onderdelenmagazijn in ’s-Heerenberg. Voor zowel dealers, onafhankelijke werkplaatsen als zelf-sleutelende vlooteigenaren. De frequentie van de levering, dus elke dag, een paar keer per week of eens per week, hangt af van volume en bundels. Daarnaast bezorgen dealers zelf ook, bijvoorbeeld als bij een klant die zelf repareert een truck stilstaat. “MAN Truck & Bus moedigt de rol van Local Hero aan. Dus dat de dealer vooral het eerste aanspreekpunt én de leverancier van parts en service blijft voor de klanten”, vertelt Dorien Blanckenborg, Manager Customer Service Back-Office.
DAF/PACCAR Parts levert onderdelen niet rechtstreeks aan derden. Dennis Schuurman: “Het bezorgen van onderdelen is een zaak van de dealer die richting de klant hét adres is voor onderdelenlevering en service. Binnen Nederland zijn we als marktleider samen met onze dealers heel sterk vertegenwoordigd bij grote transportbedrijven. Deze klanten onderhouden en repareren vaak ook zelf hun trucks, nemen de originele DAF- en TRP-onderdelen grotendeels af bij DAF-dealers, maar kopen trailer parts ook wel bij andere partijen. Daardoor is het aandeel specifieke trailer parts binnen PACCAR Parts relatief wat lager vergeleken met het veel grotere volume aan originele DAF onderdelen.”
Groei verkoop onderdelen
Volvo Trucks signaleert een groei met de verkoop van onderdelen ten opzichte van verkochte werkplaatsuren. “Was dat een aantal jaren geleden nog fiftyfifty, nu is dat al 60 procent verkochte onderdelen en 40 procent verkochte uren”, aldus Edwin Reiziger.
Alle merken verwachten de komende jaren een terugloop van klanten die zelf repareren, doordat de complexiteit van de nieuwe aandrijflijnen te hoge investeringen vergt in kennis en in de werkplaats. En ook omdat er een tekort is aan monteurs. Bovendien zijn de onderhoudsintervallen nu aanzienlijk groter dan vijf jaar geleden. Daarnaast zullen de komende jaren voor distributie meer elektrisch aangedreven trucks worden ingezet. Het is voor zelf-sleutelende klanten ondoenlijk om hier nog aan te werken. Bij Volvo Trucks is dat beeld goed te zien. Dit merk kwam als eerste met elektrisch aangedreven trucks op de markt. “10 procent in onze orderboeken is nu al elektrisch”, aldus Edwin Reiziger. “En al onze elektrische trucks worden verkocht met een onderhoudscontract.”
Monitoring van parts
Een relatief nieuwe ontwikkeling is het monitoren van onderdelen. Dankzij op afstand over-the-air uitlezen is preventief vervangen van onderdelen mogelijk. Pieter Vlek: “Bij een startmotor kondigt het einde van de levensduur zich aan via verhoogde stroomafname wanneer die de dieselmotor op gang brengt. Dus dan weet je dat hij binnen veertien dagen de geest geeft. Ook kan de dealer via het Dealer Management Systeem snel en gericht een diagnose laten stellen, doordat het systeem toegang heeft tot alle data die wereldwijd zijn opgeslagen na een storing of klacht. Dat maakt een snelle diagnose mogelijk en ook preventief vervangen beter uitvoerbaar.”
Volvo Trucks is al jaren bezig met het monitoren van onderdelen onder de noemer Connected Service Planning. “Het is een geoptimaliseerd serviceschema dat mogelijk wordt gemaakt door een 24/7 satellietverbinding. Het voertuig verstuurt data met betrekking tot de werkelijke inzet en slijtage aan componenten aan de dealer. Die analyseert de data en volgt deze proactief op zodat we van ongeplande stops naar geplande stops gaan. Bij zeer zware werkomstandigheden is aanpassing van het onderhoudsschema mogelijk. Allemaal om precies het juiste onderhoud uit te voeren en de uptime voor de klant zo hoog mogelijk te maken.”
MAN Truck & Bus stuurt evenzeer aan op data gedreven onderhoud om een hogere uptime te garanderen voor klanten en om voorraden te laten krimpen door meer just-in-time levering.
Monitoring van componenten vereist wel een nauwgezet plan volgens de merken die hier actief mee bezig zijn. De privacywetgeving vereist een goede aanpak voor het omgaan met data en klantgegevens. In feite is dat iets wat de dealer eerder kan invullen dan de fabrikant, omdat de dealer die gegevens al heeft en met de klant afspraken kan maken over het gebruik ervan.