Het uitlaatgasnabehandelingssysteem zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals roetpartikels (PM) en stikstofoxiden (NOx), onder de gestelde emissiegrenswaarden blijven. Maar dan moeten de systemen die verantwoordelijk zijn voor de uitstoot, van motormanagement tot uitlaatgasnabehandeling, wel goed werken en geen storingen bevatten. Nagenoeg elke vrachtwagen die je tegenwoordig in de werkplaats krijgt, is voorzien van zo’n Euro 5 of 6 systeem.

Partnercontent

Voer je onderhoud en diagnosewerkzaamheden uit bij vrachtwagens, dan moet je begrijpen hoe diverse uitlaatgasnabehandelingssystemen werken, welke componenten hiervoor in aanmerking komen en toegepast worden in zowel het uitlaatgedeelte als op de motor. Dit is namelijk, naast het beschikken over een geavanceerd diagnoseapparaat, essentieel om een juiste diagnose te kunnen stellen aan een voertuig met emissiegerelateerde problemen. Met de komst van de deeltjesteller, die vanaf 1 juli verplicht wordt tijdens de APK, wordt het nog belangrijker om vast te kunnen stellen wat er mis gaat in de vrachtwagen.

Veelvoorkomende emissiegerelateerde problemen

Wat zijn veelvoorkomende emissiegerelateerde problemen? Emissiegerelateerde problemen zijn vaak NOx reductiefouten, roetfilterproblemen of actuatoren die het nalevingsproces van een juiste uitlaatgasnabehandeling verstoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een EGR actuator (voor uitlaatgas-recirculatie), VTG actuator (voor het regelen van de drukvulling in de inlaat) en BPV actuator (voor het regelen van de uitlaattemperatuur en tegendruk in het uitlaatsysteem). Dit zijn allemaal actuatoren die de uitlaatgastemperatuur en samenstelling bepalen in combinatie met het motormanagement.

Maar ook de bewaking van het hele uitlaatsysteem, zoals druksensoren, temperatuursensoren, NOx sensoren en de PM sensor(en), alsmede het Ad-Blue nabehandelingssysteem, waarin nog in een laatste fase de uitlaatgassen behandeld worden.

Systeemkennis onmisbaar

Storingen die uitlaat gerelateerd zijn kunnen dus overal optreden. Het is belangrijk dat je beschikt over systeemkennis, anders is een juiste diagnose stellen vaak lastig en kost onnodig veel tijd. Wanneer een component echt defect is en de foutcode eenduidig verwijst naar het onderdeel dan is een reparatie vaak gemakkelijk uit te voeren. Geeft een foutcode slechts beperkte informatie, dan is het zaak om via testen of een proefrit te achterhalen wat de fout veroorzaakt. Dan moet je natuurlijk wel weten naar welke waarden je moet uitkijken en hoe een systeem werkt. Maar ook het kunnen lezen van werkschema’s en elektroschema’s. Hulp nodig? AA-Equipment Support helpt je vooruit.

Meten is weten, gokken is dokken

AA-Equipment Support levert hiervoor de juiste diagnoseapparatuur die volop mogelijkheden biedt. De apparatuur wordt ondersteund door het CLEVER DiagnostiX supportteam. Deze techneuten verzorgen ook diepgaande support en trainingen op diverse niveaus. Zo organiseerden wij deze maand een Masterclass Diagnose Euro 5 en 6 voor onze Jaltest-gebruikers. Tijdens deze praktijkgerichte training, krijg je meer inzicht in de wetgevingen en de werking van de diverse emissiesystemen. Daarnaast ga je aan de slag met diverse praktijkopdrachten, waarbij de Jaltest gebruikt wordt om storingen te diagnosticeren en op te lossen.
Het stellen van de juiste diagnose is van groot belang, omdat het onnodig vervangen van componenten voorkomt en de voertuigen weer snel inzetbaar maakt. Alleen dan wordt stilstand tot een minimum beperkt en blijven reparatiekosten beheersbaar.

Meer weten? Neem contact op met AA-Equipment Support.

Masterclass Diagnose Euro 5 en 6
Hoe werken de verschillende systemen in het uitlaatgasnabehandelingssysteem? En hoe stel je de juiste diagnose bij emissiegerelateerde storingen? Dit vraagt om specialistische kennis en vaardigheden van Euro 5/6 systemen en de juiste diagnoseapparatuur toepassingskennis. Alleen dan wordt stilstand tot een minimum beperkt en blijven reparatiekosten beheersbaar.
Schrijf je nu in voor onze Masterclass Diagnose Euro 5 en 6 en krijg in 1 dag inzicht in Euro 5 en 6 systemen en het diagnosestellen aan deze systemen. Deze training is speciaal ontwikkeld voor gebruikers van het Jaltest diagnoseapparaat.
Deze eendaagse training vindt plaats op 7, 8 en 9 juni 2022.
Deelnemen? Neem dan contact op met AA-Equipment Support

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties