Dasko Koel- en Vriestransport heeft de eerste van drie volledig elektrische Schmitz Cargobull S.KOe Cool koeltrailers in gebruik genomen. Deze drieassige koel/vriestrailers zijn uitgerust met Schmitz Cargobull’s eigen elektrische koelsysteem, aangedreven door een energie-as onder de oplegger.

Dasko verzorgt zowel nationale als internationale distributie van levensmiddelen, onder andere voor supermarktketens. Voor de winkeldistributie binnen Nederland zet het bedrijf nu een combinatie in van elektrische trekkers en de nieuwe, duurzame koeltrailers.

“Onze klanten vragen om duurzaam transport en tegelijkertijd dwingen de zero emissie zones ons tot de aanschaf van elektrische trucks”, zegt Mart Dasselaar van Dasko. “Door die te combineren met deze nieuwe opleggers zijn we volledig duurzaam én stil tijdens ons werk. Daarnaast is dit voor ons gewoon een stap in de toekomst. Als partner van grote levensmiddelenbedrijven willen wij vooroplopen in duurzaam transport.”

Dasko werkt al sinds de oprichting van het bedrijf, inmiddels 25 jaar geleden, met opleggers van Schmitz Cargobull. “We hebben Schmitz Cargobull leren kennen als een betrouwbare partner met uitstekende producten”, aldus Dasselaar.

Energie-as en accupakket

De elektrische koelmotor wordt gevoed door een accupakket van 35 kWh, dat tussen de steunpoten van de oplegger is gemonteerd – op de plek waar normaal de dieseltank zit. De tweede as van de oplegger fungeert als energie-as en wekt stroom op tijdens het remmen. In de distributiepraktijk is dit doorgaans voldoende om de koeling de hele dag operationeel te houden. ’s Nachts wordt het accupakket opgeladen via een standaard 380V-aansluiting. De derde as is liftbaar, wat de draaicirkel aanzienlijk verkleint – ideaal voor stedelijke distributie.

Volledig gecertificeerd

De trailers zijn volledig PIEK-gecertificeerd en uitgerust met een 2,5 tons onderschuivende laadklep van D’Hollandia. Dankzij Schmitz Telematics kunnen onder andere de temperatuur en de laadstatus van het accupakket op afstand worden gemonitord. Verder zijn de trailers voorzien van een verschuifbaar, geïsoleerd tussenschot, dubbele bindrails en ledverlichting rondom en in het interieur.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 november 2025
Stress beïnvloedt rijgedrag, telematica helpt juist
4 november 2025
Fraunhofer IVI presenteert ondergronds laadsysteem
4 november 2025
AanZET vanaf 27 januari 2026 beschikbaar
4 november 2025
Het is leuk om pionier te zijn
3 november 2025
Heden en verleden met AI bij het DAF Museum
3 november 2025
Heisterkamp opent vestiging in Moldavië
Meest bekeken berichten
Recente reacties