In samenwerking met SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH heeft TIP Group de Powered Trailer ontwikkeld, een elektrische koeltrailer die meerdere hernieuwbare energiebronnen integreert: batterij, zonne-energie en energieterugwinning. Hierdoor zijn dieselkoelunits overbodig geworden.

De Powered Trailer, die onlangs werd gepresenteerd op de IAA in Hannover, vormt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gekoeld transport. “Onze ambitie binnen TIP Group is om de innovatieve overstap naar emissievrij temperatuurgecontroleerd transport met koeltrailers te leiden, zonder beperkingen op haalbare oplossingen”, aldus Rogier Laan. “Zowel SolarEdge e-Mobility als Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH staan bekend om hun vooruitstrevende visie en hun inzet voor decarbonisatie, waardoor ze uitstekend bij dit project passen.”

“Bij de introductie van nieuwe technologie op een traditionele markt is het van cruciaal belang om verstoringen van de processen van klanten tot een minimum te beperken”, aldus Pavel Gilman van SolarEdge e-Mobility. “Om maximale efficiëntie te bereiken, hebben we betrokken klanten nodig die bereid zijn nieuwe technologieën te testen en verder te ontwikkelen. De betrokkenheid van TIP Group is van groot belang geweest bij het selecteren van de juiste logistieke partners en use cases.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH draagt bij met zijn geavanceerde expertise op het gebied van koeling en optimaliseert de koelunits voor volledig elektrische werking. “Onze koelunits zijn ontworpen met zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Gunnar Hilge. “Door meerdere energiebronnen te integreren, creëren we een koeloplossing die zowel kosteneffectief als volledig duurzaam is.”

Zonnedak

Het zonnedak speelt een belangrijke rol in de energievoorziening en dekt tussen 20 en 120 procent van de energiebehoefte van de koelunit van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH, afhankelijk van het gebruiksprofiel van de klant, de buitentemperatuur en de zonnestraling. De energie-as vult dit aan door kinetische energie tijdens het rijden – met name tijdens het remmen – op te vangen en om te zetten in elektriciteit, zodat er extra vermogen beschikbaar is wanneer zonne-energie alleen niet voldoende is. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen in een accu met hoge capaciteit, waardoor de koelunit verzekerd is van een betrouwbare stroombron.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties