De Duitse logistiekgigant DB Schenker testte een e-trailer van Krone op routes in Frankrijk. Daarbij werden flinke besparingen op het brandstofverbruik van het trekkende voertuig gerealiseerd.

Krone heeft een overeenkomst met het Duitse Trailer Dynamics dat een systeem ontwikkelde waarbij de traileras  rem-energie recupereert. Uitgangspunt is een sensor bij de kingpin die in realtime aangeeft hoeveel trekkracht er nodig is. Zo kan slimme software bepalen wanneer de bufferbatterij opgeladen kan worden en wanneer de trekker extra kracht goed kan gebruiken, bijvoorbeeld tijdens een lange klim op een Duitse autosnelweg. De facto functioneert de e-trailer van Krone en Trailer Dynamics geheel autonoom. Trailer Dynamics construeerde een 800 Volt systeem, wat extern opladen extra vergemakkelijkt.  Er zijn twee gelijkstroom elektromotoren gemonteerd die een gezamenlijk vermogen van 580 kW kunnen opbrengen en tot 3.000 Nm trekkracht. Het effect van recuperatie schatten betrokkenen op ruim tachtig procent, naar ik aanneem hangt dit af van het type rit dat er gereden wordt, waardoor de bedrijfsremmen worden ontzien en waarmee de trekker aangedreven kan worden.

Veldtest

Afgelopen voorjaar werd een veldtest uitgevoerd waarbij een trailercombinatie van DB Schenker met de e-Trailer een route reed, die ook door een tweede combinatie werd gereden, zonder de e-Trailer technologie. De gemeten verschillen in brandstofverbruik van de trekker liepen uiteen van 24 tot 55 procent besparing in het voordeel van het systeem met de e-Trailer.

Krone heeft nu heel wat lobbywerk te doen richting Brussel, want in Europa zijn systemen waarbij de trailer de trekker aandrijft officieel (nog) niet toegestaan. Het zal helpen wanneer de fabrikant hier grote klanten als DB Schenker aan zijn zijde weet.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties