De Nederlandse truckmarkt valt volgens de marktanalisten van ING dit jaar fors terug. Volgens de bank daalt de afzet naar verwachting met ruim twintig procent tot een kleine 10.000 trucks. Met de fiscaal gedreven eindspurt van eind 2013 hebben wegtransporteurs namelijk veel voor 2014 geplande investeringen in nieuwe Euro VI-trucks naar voren gehaald. Zonder deze verstoring zou de afzet juist vijf tot tien procent hoger uit zijn komen ten opzichte van vorig jaar.
Terwijl de truckmarkt een logische correctie doormaakt, laat de trailerafzet dit jaar naar verwachting een groei van zeker vijftien procent zien. Dit wijst erop dat er na een ’truckjaar’ onder investeerders nu sprake is van een ’trailerjaar’. De afzet groeide in het eerste half jaar met circa 24 procent naar 5.850 trailers. Hoewel de afzetstijging in de tweede helft lager zal zijn, verwacht ING dat de groei over het hele jaar in totaal op 10.000 tot 10.500 trailers zal uitkomen.
Truckafzet: fiscale terugval, onderliggende groei
In de eerste helft van 2014 is de Nederlandse afzet van trucks met negentien procent teruggevallen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar was de daling met 45 procent nog veel forser.
Toch is het onderliggende beeld aanzienlijk positiever, omdat de subsidie en de mogelijkheid tot vrijwillige afschrijving ertoe hebben geleid dat er in december 2013 bijna drie keer zo veel trucks op kenteken zijn gezet dan een jaar eerder. Voor 2014 blijft de verwachting dat de geschoonde afzet een daling van ruim twintig procent tot een kleine 10.000 zal vertonen.