Bij Pijpers Bronbemalingen BV uit Nijkerk is men specialist op het gebied van pompen en boren. Niet op het gebied van transport. Het bedrijf koos voor Scania, maar dat is niet gek met een dealer om de hoek.
“Wij zochten een compacte, rondom luchtgeveerde truck die toegesneden is op de bouwplaats”, aldus David van de Bunt, eigenaar en directeur van Pijpers Bronbemalingen. “De robuuste XT uitvoering, met de stalen bumper, die Scania kan leveren, beantwoordt perfect aan onze wensen. Waar wij ook veel belang aan hechten is aan de wendbaarheid. Door te kiezen voor een 6×2*4 configuratie met een gestuurde hefbare naloopas, konden wij met een optimale wendbaarheid én de cabinekraan opbouwen én een 6,20 meter lange laadbak realiseren. Bij onze andere trucks lukte dat nooit.”
Geen bijzaak
Dankzij deze opbouw kon de kraan direct achter de cabine worden gemonteerd, en niet helemaal achteraan zoals bij de andere vrachtwagens van het bedrijf. Hierdoor kan de nieuwe rupsspoelboormast, die vorig jaar is aangeschaft, eenvoudig achter de vrachtauto meegenomen worden. De in de eigen werkplaats gebouwde laadbak is ook nog eens langer, waardoor het bemalingsmaterieel makkelijker mee gaat.
Over de opbouw is samen met de chauffeur en de dealer lang nagedacht. De Scania 420P is rondom luchtgeveerd en voorzien van op maat gemaakte kasten. Omdat er vaak iemand meerijdt, is de passagiersstoel ook luchtgeveerd. De stoelen zijn met leer bekleed, omdat dit makkelijk schoon te maken is. Vierwielaandrijving was niet nodig: de Scania verlaat zelden de verharde weg. Van de Bunt is trots op zijn nieuwe visitekaartje: “Onze mensen zijn veel meer bronbemalingsspecialist dan chauffeur. Ik denk dat ze je meer kunnen vertellen over een spanningsbemaling dan over een Scania. Maar dat wil niet zeggen dat de truck maar een bijzaak is.”