Voor medewerkers en vervoerders organiseerde Albert Heijn de AH Transportdagen op het circuit in Assen. Hier kon men de elektrificatie van het transport niet alleen zien, maar ook ervaren.

Maar liefst 40 voertuigen had Albert Heijn naar Assen laten komen, op een paar bestelbussen na allemaal vrachtwagens. Alle voertuigen reden fossielvrij, maar niet allemaal elektrisch. Verschillende vrachtwagens reden op bio-LNG en twee zelfs op waterstof. Albert Heijn gelooft echter heilig dat de toekomst van het transport elektrisch is: de andere opties zijn slechts tijdelijk.

De verschillende vrachtwagenfabrikanten hadden flink uitgepakt. Er waren zelfs enkele primeurs te spotten. Voor het eerst was de nieuwe Renault Master te zien. Bij Scania stond een unieke 45S: de allereerste elektrische trekker die in Zweden van de band was gelopen. Dit allereerste productie-exemplaar was nog niet eerder aan het publiek getoond. Ook met voertuigen van nieuwe aanbieders zoals BYD, Holthausen en Hyundai kon een ronde gereden worden.

De verschillen tussen elektrische vrachtwagens zijn veel groter dan die op diesel.

Met de AH Transportdagen wil Albert Heijn aan zijn vervoerders laten zien en hen vooral laten ervaren wat de huidige stand van zaken is. Veel van de vervoerders hebben al elektrische vrachtwagens in hun vloot, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. De verschillen tussen elektrische vrachtwagens zijn veel groter dan tussen die op diesel.

Remmende voorsprong

De wet van de remmende voorsprong is hier zeker van toepassing. Neem de FH Electric: Volvo was de eerste die een grote elektrische vrachtwagen aanbood. Aan de elektromotor werd Volvo’s i-Shift versnellingsbak gekoppeld, wat een elektrische vrachtwagen met twaalf versnellingen oplevert. In de praktijk gebruikt hij er maar drie. Andere fabrikanten hebben ondertussen speciale versnellingsbakken ontwikkeld, met drie of vier versnellingen, specifiek voor hun elektrische modellen. Tijdens het rijden maakt dit een groot verschil.

Bij veel elektrische vrachtwagens zitten de elektromotoren aan het chassis, met een aandrijfas en een differentieel. Mercedes-Benz gebruikt op dit moment een e-axle, waarbij de elektromotor direct aan de achteras zit. Ook dit heeft overigens nadelen, want dan is deze niet geveerd. Zo zijn er grote verschillen tussen de verschillende modellen, veel meer dan bij diesel. Keuzes van de fabrikant en het moment dat de vrachtwagen op de markt kwam zijn erg bepalend.

Om deze reden was het dan ook zeer leerzaam voor de vervoerders dat er zoveel verschillende voertuigen bij elkaar stonden op de AH Transportdagen. Er was ruim de gelegenheid om ze tijdens een rondje op het circuit te leren kennen. Veel van de aanwezige chauffeurs had überhaupt nog nooit met een elektrische vrachtwagen gereden, dus voor hen was het helemaal een bijzonder moment. De reacties waren onverdeeld positief. De stilte in de cabine en het ontbreken van trillingen werden erg gewaardeerd.

Maar liefst 40 voertuigen had Albert Heijn naar Assen laten komen, op een paar bestelbussen na allemaal vrachtwagens.

Trailers met e-axle

Ook bij de trailers waren de verschillen duidelijk merkbaar. Een aantal fabrikanten van duurzame trailers presenteerde hun producten. Het ging hier vaak om slimme assen onder de trailer, maar in vele varianten. De ene as regenereert constant terwijl de andere dat alleen doet als de trailer vertraagt. Met de elektriciteit wordt soms alleen de koelmotor aangedreven, maar andere trailers worden er daadwerkelijk mee aangedreven. Overigens mag dit nog niet van de Nederlandse wetgeving.


Albert Heijn gelooft heilig dat de toekomst van het transport elektrisch is: de andere opties zijn slechts tijdelijk.


Verschillen zaten niet alleen in het materieel. Bij verschillende vervoerders leefden ook duidelijk verschillende opvattingen. Waar Simon Loos nog geen heil ziet in duurzame trailers, heeft VSDV er al tientallen rijden. Er werd onderling dan ook volop informatie uitgewisseld. Ook de mogelijkheden om minder bekende transportmiddelen te testen, werd met beide handen aangegrepen.

Peter Leegwater, Manager Transport bij Albert Heijn en drijvende kracht achter de AH Transportdagen, kijkt na afloop terug op een geslaagde dag. Mede dankzij hem zijn de plannen in duurzaamheid van Albert Heijn afgelopen jaar concreet geworden. Na 38 jaar neemt hij in december afscheid van Albert Heijn. Trots zegt hij: “Hier op de AH Transportdagen kunnen we laten zien hoe we Albert Heijn en de maatschappij vooruit helpen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties