Lekkerland doet er alles aan om zich te profileren als dé specialist in on-the-go consumptie. “Die titel draag je alleen als je de intrinsieke motivatie hebt om te blijven verbeteren op elk vlak binnen de keten”, aldus John van den Bergh van Lekkerland.

John van den Berg, Directeur Operations bij Lekkerland Nederland, legt uit: “In 2019 verminderde Lekkerland zijn CO2-uitstoot met 51%, vergeleken met 2008.”

Zo doet Lekkerland er alles aan om klanten succesvoller te laten zijn: “Een voorbeeld van zo’n maatschappelijke kwestie is duurzame logistiek. We onderzoeken nieuwe technologieën om steeds duurzamer onderweg te zijn. Zoals bijvoorbeeld met waterstof als schone energiedrager.” 

Vanuit het fijnmazige distributienetwerk opereert Lekkerland in de leveringsvorm die aansluit bij de behoefte en locatie van de ondernemer. John van den Berg, Directeur Operations bij Lekkerland Nederland, legt uit: “Als mede-ondertekenaar van het convenant ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek 2025’ gaat Lekkerland voor flexibele transportoplossingen en slimme stadsdistributie om zo efficiënt en duurzaam mogelijk onderweg te zijn en te leveren. In 2019 verminderde Lekkerland zijn CO2-uitstoot met 51%, vergeleken met 2008.”

Zero-emissiezones

Bij de distributiecentra voegt Lekkerland producten van verschillende leveranciers en temperatuurstromen samen tot één multi-temperatuurlevering bij de klant. De tijd tussen bestelling en levering is volgens het bedrijf zeer kort. Een kenmerkende aanvulling is het grote aantal stops met flinke volumes per stop. Stops vinden plaats op levertijden die de klant heeft aangegeven en op locatie tot midden in de binnenstad.

“In de toekomst zullen minimaal veertig steden een zero-emissiezone krijgen”, zegt Van den Berg. “Mede daarom is Lekkerland nu al bezig met mogelijke oplossingen. Neem bijvoorbeeld kleine, emissievrije voertuigen. Dat zouden veel gemeentes het liefst zien, maar zware volumes vragen om een groter aantal stops met kleinere voertuigen. Dat zal leiden tot meer verkeersdrukte en dus minder veiligheid in de steden.”

In steeds meer stadscentra mogen alleen nog elektrische wagens leveren. Lekkerland heeft al goede ervaringen in leveringen via hubs: kleinere verdeelcentra aan de rand van de stad. “Mits het beperkte volumes en temperatuurstromen zijn. Overslag van door Lekkerland geoptimaliseerde multi-temperatuurstops leidt tot meer voertuigen in de stad, meer leveringen aan dezelfde klant en meer kosten in de keten”, rekent Van den Berg voor. “Daarbij biedt Lekkerland juist meerwaarde in de last mile stadslogistiek met eigen chauffeurs en routes.”

Veelzijdige bevoorrader|

Lekkerland is specialist in on-the-go consumptie. Het bedrijf bevoorraadt winkelformules die consumenten het gemak van consumptie onderweg bieden. Denk aan tankstations, treinstations, tabak- en gemakzaken en food-punten op bijvoorbeeld Schiphol. Lekkerland is in vijf landen actief en bevoorraadde in 2019 85.500 punten in deze landen. Het bedrijf telt zo’n 5500 medewerkers waarvan meer dan 800 in Nederland. Sinds begin dit jaar maakt Lekkerland deel uit van de Duitse REWE Groep. 

Waterstof mits

Lekkerland ziet een oplossing in zelf emissievrij naar de klanten te rijden. Hoe? Van den Berg: “Met waterstof-elektrische vrachtwagens. Op voorwaarde dat de actieradius van deze wagens groot genoeg is en de accu ook de elektrische koeling onder alle omstandigheden van stroom blijft voorzien.”

Om deze ontwikkelingen in een stroomversnelling te krijgen, denkt Lekkerland mee in het A12-consortium over de toepassing van deze nieuwe brandstof. Van den Berg was een van de panelleden tijdens een webinar onlangs over dit onderwerp.

“Naast het feit dat waterstof ons naar een emissievrije toekomst kan brengen, biedt het veel voordelen in de transitie. Zo kan waterstof snel geïmplementeerd worden en op korte termijn al beschikbaar zijn op plaatsen waar het nodig is. Ook is de verwachting dat waterstof-elektrische wagens op den duur goedkoper zullen zijn dan voertuigen op diesel (TCO). Daarbij kun je waterstof snel bijtanken, het wagenpark blijft 24/7 inzetbaar en de actieradius is groot genoeg om lange afstanden af te leggen met zware volumes. De techniek is er en het liefst zou ik alle Lekkerland-vrachtwagens vandaag nog willen laten rijden op waterstof.”


‘Zware volumes vragen om een groter aantal stops met kleinere voertuigen. Dat zal leiden tot meer verkeersdrukte en dus minder veiligheid in de steden.’


Infrastructuur

“Wat ons op dit moment tegenhoudt, is de infrastructuur. Het mooiste zou zijn als we bij onze eigen distributiecentra een waterstoftankstation zouden hebben. Zo hoeven we ons niet te beperken tot de grote steden in het westen, maar kunnen we ons ook focussen op het noorden, oosten en zuiden van Nederland.”

“Als ik kijk naar onze eigen visie over duurzaamheid, de klimaatdoelen en de toekomst van logistiek in het algemeen, moeten we er dan niet naar streven dat al ons transport emissievrij is? Niet alleen in de binnensteden, maar ook tussen elke stad en ieder dorp in heel Nederland!” Een terechte vraag die John van den Berg de panelleden voorlegde tijdens het webinar. 

“Vooruit denken en aanpakken doen we bij Lekkerland graag. Ook als het over duurzaamheid gaat. Dus waar wachten we nog op? De kennis en technologie zijn er, de samenwerking is er en onze Lekkerland-chauffeurs zijn er klaar voor. Laten we gaan testen en ervaren wat waterstof-elektrische vrachtwagens kunnen betekenen voor Lekkerland en onze partners. Dan zien we welke effecten het heeft en hoe het ons verder kan brengen richting de toekomst van zero-emissie logistiek. Een mooie bijkomstigheid zou dan natuurlijk zijn om een vierde Lean&Green-ster op de deuren van onze wagens te kunnen plaatsen!”

Intelligent Cooling System

Lekkerland is een van de zes bedrijven in Nederland met maar liefst drie Lean&Green-sterren. “Daarmee mogen we ons koploper in duurzame logistiek noemen, effenen we de weg richting zero emissie en leveren we een grote bijdrage aan de Factor 6 klimaatdoelstelling. Deze drie sterren heeft Lekkerland onder meer te danken aan het feit dat zij beschikt over zongekoelde bestelwagens met zonnepanelen en compartimenten met drie temperatuurzones (3T) in onze vrachtwagens, om bestellingen te combineren en ritten te besparen. Daarbij zijn steeds meer Lekkerland vrachtwagens voorzien van het unieke, duurzame Intelligent Cooling System: het zelfontwikkelde koelsysteem dat de temperatuur op peil houdt, de energie verdeelt en zo zuinig mogelijk met de capaciteit omgaat zonder tussenkomst van een chauffeur. En tot slot speelt ook retourlogistiek een belangrijke rol in het verlagen van foodmiles en CO2-uitstoot”, aldus Van den Berg. 

Synthetische diesel

Op dit moment rijdt Lekkerland voornamelijk met trucks van Duitse makelij, Mercedes-Benz en MAN. Het gaat om 120 trekkende eenheden en nog 72 trailers en aanhangwagens. Het onderhoud wordt verzorgd door regionale merkdealers. Ongeveer een zesde deel van de getankte hoeveelheid diesel bestaat uit GTL, een schone dieselbrandstof die wordt verkregen uit aardgas en waarvan de uitstoot van ongewenste gassen tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast compenseert Lekkerland de CO2-uitstoot van alle bij Shell getankte diesel, inclusief GTL. Verder koelt Lekkerland de laadruimten vol-elektrisch, in plaats van met behulp van dieselmotoren. Lekkerland zegt dit al jaren zo te doen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties