De Amerikaanse motorenproducent Cummins wil de eveneens Amerikaanse toeleverancier van truck-onderdelen Meritor overnemen voor 3,39 miljard euro. Aandeelhouders van Meritor moeten nog instemmen met het bod.
Meirtor is een relatief onbekende speler in Europa, maar het bedrijf levert onder andere assen en remdelen voor zowel trucks als trailers, transmissies, PTO’s, remdelen en wielophangingen. Meritor heeft inmiddels ook een as ontwikkelt waarmee een truck elektrisch aangedreven kan worden. Cummins had zelf al eens een elektrische truck ontworpen, maar haalt met Meritor een specialist in huis die de elektrische aandrijflijn al beheerst.
Transitie
Cummins maakt duidelijk werk van de transitie die het in de truckwereld aan ziet komen. Als dieselmotorenproducent nam het onlangs nog Jacobs Vehicle Systems over, om meer te weten te komen over cilinderuitschakeling van dieselmotoren en om de dieselmotor aan toekomstige emissie-eisen te kunnen laten voldoen.
Met Meritor wil Cummins grip krijgen op elektrische aandrijvingen voor zowel vol-elektrische als hybride trucks. Ook de remmentechniek speelt hierin een rol, namelijk om hierbij elektrische energie te regenereren. “Cummins ziet elektrische assen als een sleuteltechnologie in de transitie die de trucktechniek doormaakt”, aldus het persbericht. Verder meldt het bericht dat klimaatverandering en hoe daarop in te spelen, meewoog in de aangekondigde overname.
Aandeelhouders van Meritor moeten nog instemmen met het aanbod. Beide partijen verwachten dat ze in de voorgestelde nieuwe situatie 130 miljoen dollar gaan besparen. Het bod op de Meritor-aandelen loopt voor het einde van dit jaar af. Op deze manier ontstaat ook in de VS een grote speler die in feite alles heeft om zelf een vrachtwagen te kunnen bouwen, behalve een chassis. In Europa geldt dit voor BPW, van oorsprong een assenfabrikant, en voor ZF, dat versnellingsbakken bouwt, en inmiddels veel meer.