Als hart van de wereldwijde levering van reserveonderdelen bouwt Mercedes Trucks in het Duitse Halberstadt (Saksen-Anhalt) een volledig nieuw logistiek centrum. In de toekomst zullen onderdelen vanuit dit zogenaamde Global Parts Center worden geleverd. De start van de bouw is gepland voor 2023 en de ingebruikname ongeveer drie jaar later.
Met de nieuwe locatie zullen extra transportroutes wegvallen en de tijd tot de beschikbaarheid van onderdelen wordt verkort volgens de fabrikant. Regionale dealers kunnen rechtstreeks worden bevoorraad of indien nodig zelf onderdelen ophalen.
In cijfers
Ongeveer 2600 toeleveranciers van Mercedes-Benz Trucks gaan in de toekomst hun onderdelen aan het logistieke centrum leveren. Naar verwachting worden 300.000 verschillende artikelen – van de kleinste schroef tot een afgewerkte vrachtwagencabine – aan bijna 3000 dealers in meer dan 170 landen over de hele wereld uitgeleverd. Ook de levering van Fuso-onderdelen in Europa zal in de toekomst door Halberstadt worden verzorgd.
Het Global Parts Center levert zo een belangrijke bijdrage aan de internationale goederenstroom. Dankzij state-of-the-art opslag- en transporttechnologie zullen alle voertuigonderdelen onmiddellijk beschikbaar zijn in een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn en een geautomatiseerd magazijn voor kleine onderdelen.
Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: “Halberstadt en het Global Parts Center zullen in de toekomst een sleutelrol spelen: Reserveonderdelen uit ons nieuwe logistieke centrum zullen er in belangrijke mate toe bijdragen dat onze klanten en hun vrachtwagens kunnen blijven rijden en zo onze ambitie ‘Trucks you can trust’ waarmaken.”
Grootste project uit bedrijfsgeschiedenis
Jörg Howe, General Representative Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Global Communications & External Affairs: “Ons nieuwe Global Parts Center is het grootste logistieke project in de geschiedenis van ons bedrijf. In de toekomst zal de vestiging in Halberstadt een cruciale rol spelen bij het draaiende houden van onze vrachtwagens en daarmee van onze economie en maatschappij. Zonder vrachtwagens staan fabrieken stil en blijven de schappen van supermarkten leeg.” In een logistiek proces in drie fasen zal de nieuwe locatie wereldwijd ongeveer twintig regionale logistieke centra bedienen – in bijvoorbeeld diverse Europese landen, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Brazilië en China – die op hun beurt de regionale dealers van onderdelen zullen voorzien.