Algemeen voorzitter Frits van Bruggen van RAI Vereniging heeft tijdens de nieuwsjaarbijeenkomst op 12 januari zijn zorg uitgesproken over de tekortschietende laadpaalinfrastructuur voor trucks.

Van Bruggen: “De forse investeringen voor publieke snellaadpunten voor trucks zijn nog niet vrijgemaakt. De laadinfrastructuur blijft achter op dit punt. Terwijl het kabinet op dit punt steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof. En start nog vandaag met het verzwaren en slimmer inrichten van ons energienetwerk.”  

Uit de pas

De belangenorganisatie constateert dat de snelheid van onze industrie, de capaciteit van ons energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie steeds meer uit de pas lopen en maakt zich zorgen over de uitvoering van het ‘Actieplan Netcongestie’, dat minister Jetten vlak voor de kerst lanceerde. Netschaarste leidt er bijvoorbeeld nu al toe dat in Amsterdam wordt geëxperimenteerd met het drastisch terugschroeven van laadvermogens van publieke laadpalen bij piek­belasting van het energienetwerk. Dat kan problemen geven. Tegelijkertijd constateert RAI Vereniging dat de laadinfrastructuur voor trucks achterblijft op de gestelde ambities en het energienetwerk nu al fikse issues kent. Zo is er op meerdere plekken in Nederland nu al geen ruimte meer en is er al netcongestie. 

Frits van Bruggen: “Voor onze logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk. De benodigde laadvermogens voor zware bedrijfs­wagens zijn veel hoger dan voor personen­auto’s, vanwege de grotere accu’s en de vaak beperkte tijd die er is om te laden. Er zijn nog nauwelijks van dit soort snelle laadstations. Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren. Tijd wat er simpelweg niet is gezien alle nieuwe ambities en versnelling op dit punt.”  

Oplossingen

Volgens RAI Vereniging is het nu zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op elektrische batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen, maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride beschikbaar is. Ook moet er fors geld beschikbaar komen voor de verzwaring van het netwerk en een versneld realiseren van snellaadstations voor trucks. Ten derde blijft RAI inzetten op slim laden, zoals ’s nachts laden, en energie delen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties