Trailerfabrikant Kässbohrer onthulde in de herfst een reeks van noviteiten in meerdere webinars, bij afwezigheid van een IAA. Het leverde het bedrijf minstens één Trailer Innovation Award op.

Die Innovation Award was voor een stootbalk die als achterbumper van de trailer dienst doet. Dat is niks nieuws, maar die van Kässbohrer kan neergedraaid worden en dient dan als extra steun. Dit is een uitkomst wanneer er onverhoeds sprake is van een lekke band. Ook is dit handig wanneer de trailer aan het laaddock staat en er heftrucks in en uit rijden. Het chassis wordt daardoor ontlast. Ten derde is zo’n extra achtersteun een uitkomst voor bulktrailers die de silotank achterover kippen om te kunnen lossen. Ook dan geeft zo’n extra stootbalk meer stabiliteit. De ingenieurs van Kässbohrer gingen nog een stapje verder. Ze kwamen ook met de mogelijkheid om de stootbalk omhoog te klappen. Dat is weer handig voor ferrytrailers die de veerboot op moeten rijden en voor huckepacktrailers die van de straat worden gepakt om op een treinwagon te worden gezet. De stootbalk wordt standaard manueel bediend, tegen meerprijs kan dit pneumatisch of hydraulisch. 

Wissellaadbak met coils

Om nog even bij intermodale oplossingen te blijven: voor Move International uit Vlaanderen ontwikkelde Kässbohrer een wissellaadbak die rollen staal kan vervoeren. De lengte van de bak bedraagt 45 voet, dus 14,85 meter en heeft een leeg gewicht van 4500 kg. Move International heeft er honderd besteld, wat laat zien dat er voldoende vertrouwen is en het bewijst dat deze trailerbouwer flexibel is wanneer er maatwerk wordt gevraagd. 

Kässbohrer zegt bij monde van Iffet Türken, lid van de Raad van Bestuur, dat de fabriek niet dicht hoefde tijdens de coronacrisis. “Begin maart hebben we maatregelen genomen waardoor de fabriek zo goed en zo kwaad als dat ging door kon draaien.” Medewerkers werden dagelijks getest en per dag werd bekeken in hoeverre de productie kon doorgaan. “We hebben ook een fabriek in Rusland, die moest vanwege regeringseisen twee weken dicht”, zegt Türken. Zij erkent dat de gang van zaken flinke impact heeft gehad. “In het tweede kwartaal draaiden we op 50 procent. In juni gingen we weer richting normale productievolumes en groeide de markt weer met 50 procent. We zien hetzelfde beeld als onafhankelijke analisten, namelijk dat de markt met zo’n 35 procent is teruggevallen. Maar dan weten we nog niet wat de maatregelen zullen zijn om de tweede golf te beteugelen, en wat daar de invloed van zal zijn op de trailermarkt”, aldus Türken. Ze verwacht dat volgend jaar de markt verder zal herstellen. “We zijn uniek in de breedte van ons traileraanbod, dat we inmiddels aanbieden in 55 landen. Door diverse introducties, ook in nieuwe markten, verwachten we dat we dit jaar dezelfde cijfers zullen realiseren als in 2019. Daarbij zullen we goed observeren in de diverse markten hoe we onze klanten het beste tegemoet kunnen komen met de juiste trailer.”

Coils laden in een wisselbak.
ADAS om veilig aan te docken.

Diepladers

Sinds anderhalf jaar beschikt Kässbohrer in Turkije over een nieuwe fabriek die zich speciaal richt op de productie van diepladers en semi-diepladers. Die fabriek is gebouwd volgens Industry 4.0 principes. Ter plekke beschikt Kässbohrer over een moderne spuitmogelijkheid, wordt er waar mogelijk met RFID gewerkt en is er sprake van een geïntegreerd SAP-ERP-systeem. In de nieuwe fabriek werken 150 mensen en volgens Türken heeft de fabriek de hoogste productiecapaciteit van Europa, tot 1250 trailers per jaar en het dubbele daarvan wanneer in een tweeploegendienst wordt gewerkt. Er worden vier typen diepladers in de nieuwe fabriek gebouwd. Daarbij kan de klant ook kiezen voor een chassis dat uitschuifbaar is, of waarvan diverse aslijnen bestuurbaar zijn. Het langste wat Kässbohrer kan bouwen is acht aslijnen en bij de SLL-serie kan een grote laadhoogte worden behaald, aldus het bedrijf. Kässbohrer biedt een speciale dieplader voor het vervoer van trucks. 

ADAS

Kässbohrer onthulde naast de diepladers en de beweegbare stootbalk nog veel meer nieuws. Het bedrijf beoogt met telematica de chauffeur enkele rijhulpfuncties te bieden. De fabrikant zegt dat wat het op dit gebied aanreikt, nooit eerder is opgebouwd op een trailer. Het gaat om een park assist waarbij het systeem assisteert bij achteruitrijden en aandocken, waarbij ook een 360 graden zicht mogelijk is, waardoor de chauffeur doorlopend weet wat zich rondom de voertuigcombinatie afspeelt. Hiermee wil Kässbohrer een bijdrage leveren aan het verhinderen van kleine schades, de meest voorkomende vorm van schade bij vrachtwagens. Kässbohrer komt ook met een voorziening die de chauffeur assisteert wanneer hij aan het inhalen is. Het is bij slecht zicht moeilijk om in te schatten of een combinatie van 16,50 meter zijn medeweggebruiker al volledig heeft ingehaald of niet, redeneert de trailerbouwer, niet onterecht. 

Ook nieuw bij Kässbohrer is een vloeistof-afstotende nano-coating voor boxtrailers en voor koel- en vriestrailers. De trailerbouwer brengt de laag ook op het chassis aan. Een voordeel is dat bij schoonmaken veel minder water nodig is. Volgens Kässbohrer scheelt het driekwart en bovendien wordt er tijd bespaard, tot wel 60 procent. Kässbohrer biedt ook een spray aan waarmee de laadruimte van de trailer intensief gereinigd kan worden. Ook hier vormt nano-techniek de basis. De laag wordt al aangebracht tijdens de productie van de zijpanelen en van het dak. De werking is op deze opbouwdelen levenslang gegarandeerd, zegt de fabrikant. De vloer van de trailer zou om de drie maanden met een antibacteriële coating moeten worden behandeld. Dat is belangrijke info tijdens deze coronacrisis. Kässbohrer wijst erop, dat tijdens het laden en lossen, via vorkheftrucks en via verpakkingen, besmettingen kunnen worden overgebracht. Dat gebeurt dan vooral via het koelsysteem van de trailer. Door genoemde coatings consequent te gebruiken bestaat er volgens Kässbohrer een 99,9 procent kans dat besmettingen uitblijven. De coating heeft geen schadelijk effect op mensen.

Nano-coating voor een smetvrije koeltrailer.
De diepladerfabriek in Turkije.
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties