Nieuwe vrachtwagens krijgen steeds meer zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die bijdragen aan veiligheid en rijcomfort van chauffeur én andere weggebruikers.

Partnercontent

Door de Europese Commissie worden minimale eisen voorgeschreven voor wat de systemen moeten kunnen, zoals bijvoorbeeld een minimaal vereiste remvertraging.

Uitbreiding verplichte ADAS vanaf 2022

Omwille van veiligheid worden steeds meer systemen verplicht gesteld in Europa. De Europese Commissie heeft als doelstelling om het aantal verkeersdoden terug te brengen naar 0 in 2050.
Rijhulpsystemen die al enkele jaren verplicht zijn in vrachtwagens zijn: elektronische stabiliteitsregeling (ESC), noodremsysteem (AEBS) en rijstrookbewaking (LDWS). Met ingang van 2022 dient het aantal rijhulpsystemen in nieuwe vrachtwagens flink uitgebreid te worden. Een greep:
ISA – Intelligent Speed Assistance
Vergelijkt de voertuigsnelheid met de snelheidslimiet van de weg. ISA kan informeren, waarschuwen of zelfs ingrijpen.
BSM – Blind Spot Monitor
Waarschuwt de bestuurder wanneer andere weggebruikers zich in de dodehoek bevinden.
Driver Drowsiness Detection
Detectoren constateren of de bestuurder tekenen van vermoeidheid vertoont en geven in dat geval een alarm af.
Driver Distraction Recognition
Detectoren meten in hoeverre de bestuurder afgeleid is, bijvoorbeeld door te meten of de bestuurder de ogen niet te lang van de weg heeft afgewend. Een alarm gaat af boven een bepaalde drempelwaarde.

Kalibreren van ADAS: statisch of dynamisch

Een aantal van deze rijhulpsystemen (zoals het noodremsysteem en de rijstrookbewaking) werkt niet goed wanneer ze niet goed gekalibreerd zijn. Deze systemen werken met radar in de bumper/grill en een camera achter de voorruit. Steeds meer voertuigen met dodehoek waarschuwingssystemen hebben geen spiegels meer, maar camera’s. Die bieden zicht via een display in de cabine. Ook deze systemen dienen gekalibreerd te worden.

Diverse vrachtwagenfabrikanten gebruiken voor kalibratie een dynamische methode, andere een statische methode. Bij een dynamische ofwel mobiele kalibratie, moet er met het voertuig gereden worden, bij een statische kalibratie niet. Juist voor statische kalibratie heb je diverse borden en accessoires nodig. AA-Equipment Support levert deze hightech meetapparatuur met kalibratieframe, -borden en diagnoseapparatuur om ADAS kalibraties, zowel statisch als dynamisch, uit te kunnen voeren.

Jouw werkplaats klaar voor ADAS kalibratie

Steeds meer werkplaatsen dienen kalibraties uit te voeren. Denk aan glasservice- en schadeherstelbedrijven, maar ook banden- en onderhoudsbedrijven die uitlijning verrichten. Een ADAS kalibratie moet worden uitgevoerd wanneer er iets met de vrachtwagen gebeurt wat de radar(s) of camera(s) beïnvloedt. Denk hierbij aan:
• voorruitvervanging;
• indien een bumper of grill van het voertuig af is geweest of deze schade aan de voorzijde heeft gehad;
• uitlijnwerkzaamheden.

Ga je een ADAS kalibratie uitvoeren? Controleer dan áltijd vooraf de wielstanden door middel van uitlijning.

Werken aan deze belangrijke veiligheidssystemen, die bij verkeerde reparatie en/of kalibratie tot ernstige gevolgen kan leiden, vraagt om de juiste apparatuur én systeemkennis. AA-Equipment Support is de juiste partner om jouw werkplaats te voorzien van de noodzakelijke apparatuur, ondersteuning en training met het CLEVER DiagnostiX supportteam.

Meer weten? Neem contact op of bezoek www.aa-equipment.nl.

Juiste apparatuur voor ADAS kalibratie én ondersteuning
AA-Equipment Support levert apparatuur van de merken Jaltest en Autocom, voor het kalibreren van praktisch alle systemen die statisch en dynamisch gekalibreerd dienen te worden. Hierbij hoort ook de diagnoseapparatuur die de ECU in de kalibratiestand zet en waarmee je de informatie kan raadplegen welke hulpmiddelen benodigd zijn en wat de afstelling voor het voertuig van deze hulpmiddelen is.
Even hulp nodig? Ons CLEVER DiagnostiX supportteam ondersteunt jou bij al jouw technische vragen. Door de brede ervaring op het gebied van ADAS, is ons CLEVER DiagnostiX supportteam in staat om de voertuigtechnicus hierbij optimaal te ondersteunen. Ook op afstand kunnen onze eXperts jou helpen bij het uitvoeren van een codering of programmering met behulp van onze slimme remote-interface.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties