Transportverzekeraar TVM speelt een voorname rol wanneer het gaat om preventie. Ook op het gebied van verduurzaming denkt de verzekeraar actief mee, zoals met een sectorstudie die TVM schreef met ING. We nemen de trends door met commercieel directeur Nederland Ronald Kuipers en met manager preventie en risicobeheer Johan Hemmen.
TVM publiceerde in oktober een sectorstudie die tot doel heeft transportbedrijven en logistiek dienstverleners te inspireren tot verdere CO2-reductie. “Daarvoor hoef je niet meteen groots te investeren in zero-emissie trucks”, zegt Ronald Kuipers. “Er zijn maatregelen die je nu al kunt nemen die leiden tot een lagere uitstoot en in de meeste gevallen ook nog een beter bedrijfsrendement.”

‘Het beste is om gewoon eens met een elektrische truck te beginnen.’
Ronald Kuipers
Je komt dan uit het bij het nog beter trainen van de chauffeur, maar dit rapport wijst op veel meer zaken. “Wanneer ondernemers bereid zijn om hun eigen bedrijf en routines tegen het licht te houden, dan ontstaan er meestal al snel mogelijkheden om tot verdere verduurzaming te komen. Denk dan aan het scherp plannen van retourritten om de beladingsgraad daarvan verder omhoog te krijgen. Overweeg trailers met een dubbele laadvloer of doe een proef met lange en zware voertuigen, dit alles uiteraard in samenspraak met de eindklant.”
Preventie
In de studie wijst TVM ook op preventie- en trainingsprogramma’s die kunnen leiden tot een afname van het brandstofverbruik tot 20% en van schades tot 30%. “Allemaal voorname stappen die ook leiden tot reductie van CO2-uitstoot, stappen die je nu kunt nemen en waarbij je nog niet meteen grote bedragen in zero-emissie materieel hoeft te investeren”, zegt Johan Hemmen.

Maar wanneer bedrijven wel kunnen overstappen op zero-emissie trucks, dan opent zich een heel nieuw perspectief. Wederom speelt dan de chauffeur een rol. “Zeker chauffeurs die hun hele leven diesel hebben gereden, doen er in onze ogen goed aan om even goed de nieuwe techniek van elektrisch rijden tot zich te nemen. Er zijn dingen die je zou moeten leren, maar ook een aantal zaken die je bij elektrisch rijden juist beter kunt afleren.”
Ronald Kuipers zegt dat er al heel veel gebeurt in de branche op het gebied van efficiency in de dagelijkse bedrijfsvoering. “We komen bij steeds meer klanten van ons die hier al actief mee bezig zijn. Er moet echter nog veel meer gebeuren om de CO2-ambities waar te maken. Dat was ook een reden om met deze sectorstudie te komen.” Kuipers doelt erop dat er duidelijke eisen zijn gesteld door de Europese Unie ten aanzien van CO2-reductie. “Maar onze klanten krijgen daarnaast ook te maken met de dertig Nederlandse gemeenten die in 2025 een zero-emissiezone willen invoeren. En zoom je dan in op de hedendaagse elektrische truck, dan zie je dat aanbod toeneemt, maar dat de TCO ten opzichte van een vergelijkbare diesel nog aan de hoge kant ligt. Dat is een belangrijk argument naast de vaak gehoorde bezwaren ten nadele van de actieradius, of het feit dat de planning van een elektrische truck anders moet dan bedrijven gewend waren.”
Kuipers legt uit dat er dagelijks tot wel duizend voertuigen goederen komen afleveren in de vier grote steden. “Sommige meerdere keren op een dag.” Dat vereist van de betrokken bedrijven dat ze hun rit zodanig plannen dat de truck de stad in kan, maar ook weer bijtijds elektriciteit kan opladen.
Maak een begin
Om nu toch wegwijs te geraken in de wereld van zero-emissievervoer heeft Kuipers een duidelijke suggestie voor transportbedrijven, zeker zij die de stad in moeten: “Maak een begin. Overleg met je klanten in de stad. Doe ervaring op met elektrische trucks en zorg dat de chauffeurs ermee om kunnen gaan.” Kuipers wijst erop dat de logistiek rond de stad veel aandacht vergt. “De steden groeien, waardoor er alsmaar meer goederen de stad in moeten worden vervoerd.”

‘Het van belang dat mensen van meet af aan bij betrokken zijn zijn bij nieuwe technologie.’
Johan Hemmen
Zelf voegt TVM zoveel mogelijk de daad bij het woord door te komen met een zero-emissieverzekering. “Die is bedoeld voor elektrische trucks, waarbij we onze expertise hebben ingezet om tot een reële premie te komen. Een elektrische truck is al gauw drie en een half keer duurder dan een vergelijkbare dieselvariant. Dat zou dus een hele dure polis kunnen worden. TVM heeft een manier gevonden om dit anders te beoordelen. Bijvoorbeeld door naar de inzet te kijken. We willen ondernemers bij aanschaf van een zero-emissievoertuig een stuk zekerheid bieden met deze polis. Deze polis dient echt als steun voor de sector om te investeren”, zeggen Johan Hemmen en Ronald Kuipers.
Obstakel
Uit het gesprek komt naar voren dat er een groot obstakel ligt om te komen tot een relatief vlotte implementatie van zero-emissietrucks. De laadinfra speelt veel partijen parten. Vrijwel alle bedrijven die met elektrische trucks aan de slag willen, hebben het plan om te gaan opladen op de thuisbasis. Dat betekent de gang naar de netbeheerder en die zal in veel gevallen in ons land niet thuis kunnen geven, domweg omdat het netwerk vol zit. “Een investering van Tennet van 13 miljard om de capaciteit te vergroten is mooi, maar het duurt nog even voor we daar wat van merken”, zegt Kuipers.
Kuipers en Hemmen laten in alle facetten van het gesprek doorschemeren dat ze nieuwe technologie in de truckwereld in principe verwelkomen, maar dat het weinig effect sorteert wanneer de mens er niet van meet af aan bij betrokken is geweest en wanneer zulke technologie niet door de mens te doorgronden en te begrijpen is. “Dus wanneer fabrikanten autonome techniek ontwikkelen, zodat de truck zelf kan rijden, dan is het van belang dat mensen daar van meet af aan bij betrokken zijn”, zegt Hemmen. “Wij denken niet dat vrachtwagencombinaties geheel autonoom door heel Nederland gaan rijden zonder een chauffeur aan boord. We zijn ervan overtuigd dat er altijd een chauffeur nodig is.” Kuipers vult aan: “ADAS-systemen verhogen de veiligheid in het verkeer beslist. Maar ADAS-systemen zijn alleen succesvol wanneer de chauffeur er goed mee om weet te gaan.”
Foto boven: Sommige trucks remmen zelf tijdens het rechtsafslaan wanneer ze beweging in het zichtveld detecteren.