In zijn nieuwe assemblagefabriek op het terrein van DAF Trucks in Eindhoven start DAF dit voorjaar met de productie van de nieuwe generatie, volledig elektrische DAF XD en XF Electric.

De basis voor elke elektrische DAF-truck van de nieuwe generatie is een zogeheten glider; een chassis zónder aandrijflijn maar mét cabine. Zo’n glider wordt geproduceerd in de reguliere truckfabriek van DAF. Op de productielijn van de Electric Truck Assembly worden de 4×2 en 6×2 trekkers en bakwagens vervolgens in acht stappen afgebouwd tot XD en XF Electric trucks.

Twee assemblagelijnen

De nieuwe fabriek telt feitelijk twee assemblagelijnen. Terwijl op de sub-assemblagelijn de batterij-pakketten worden samengesteld, worden op de hoofdlijn alle hoogspanningscomponenten aan het chassis gemonteerd, inclusief batterijen en aandrijflijn. Op de laatste stations vinden uitgebreide controles plaats om zeker te zijn dat de truck perfect functioneert.

Maatwerk

De XD en XF Electric worden volledig op maat samengesteld, zodat ze optimaal aansluiten op de wensen van de klant. De elektrische Paccar-aandrijflijnen zijn daarom modulair. Niet alleen zijn twee Paccar EX-motoren (met zes verschillende vermogens) beschikbaar; ook kunnen de batterijpakketten naar klantwens op verschillende plaatsen aan het chassis worden gemonteerd voor een zo groot mogelijke opbouwvriendelijkheid.

DAF gaat ervan uit dat de productie de komende jaren zal stijgen naar enkele duizenden voertuigen per jaar, in lijn met een toenemende marktvraag naar volledig elektrische trucks.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties