Lang is gedacht dat de transportwereld zich, met zijn vrachtauto’s met dagcabines, slaapcabines, Topsleepers, Super Spacecabs, bak- en kraanwagens – al dan niet ‘gepaintbrushed’ of uitgerust met verstralers – niet in een algemeen schadeherstelprogramma liet vangen. “Vijftig jaar lang was iedere schade bij TVM uniek”, verduidelijkt Jozua Hollander, manager schadebehandeling. “Er is bijvoorbeeld niet één dezelfde DAF 95. Er zijn tientallen, met telkens andere specificaties en opbouwvarianten. Een meer gestandaardiseerde aanpak leek lange tijd onmogelijk.”

Minder expertbezoek

De verwachting is dat in de toekomst zeker tachtig procent van de gebruikelijke schades snel op elektronische wijze kan worden afgehandeld. Nu nog komt bij vrijwel elk schadegeval een expert te pas. Samen met de hersteller beoordeelt hij wat de reparatie kost. Het beeld van de schadebepaling op de achterkant van een sigarendoosje is misschien wat overdreven, maar is in sommige gevallen nog altijd actueel. De schadeketen voor vrachtwagens is nog tamelijk traditioneel ingericht.

“De hele schade-afhandeling gaat door het TVM vrachtwagenplatform ingrijpend veranderen”, stelt Martijn Kammeijer, directeur Schade bij TVM. “Voordeel is dat de digitale afhandeling van schade onze verzekerden veel administratieve rompslomp uit handen neemt. Een vrachtauto is een rijdende BV en moet na een schade zo snel mogelijk weer de weg op om kapitaalverlies te voorkomen. De digitale snelweg bespoedigt dat proces enorm.”

Proef met keten Fleetrepair

Bijkomend voordeel is dat deelnemende reparatiebedrijven aan het TVM vrachtwagenplatform het vastgestelde schadebedrag krijgen uitgekeerd. “Dat is pure toegevoegde waarde voor de ondernemers en herstellers. Niemand hoeft geld voor te schieten of te wachten op betaling”, aldus Kammeijer.

Volgens hem is het initiatief dat TVM heeft genomen voor dit Vrachtwagenplatform uniek. “Het bestaat nog nergens in de wereld. Vandaar ook dat we beginnen met een proefperiode.” Op dit moment loopt een proef bij de keten Fleetrepair, die bemoedigende resultaten laat zien. De verwachting is dat na de zomer andere reparatiebedrijven aan kunnen haken.

Het TVM vrachtwagenplatform is ontwikkeld in een samenwerking tussen TVM en ABZ in Zeist. ABZ is de wereldwijde marktleider op het gebied van de digitalisering van schade, informatie en communicatie in de automotive- en verzekeringsbranche. Daarnaast heeft het expertisebureau Hanselman-Van Rijswijk Expertise, waarmee TVM al jaren samenwerkt, een bijdrage geleverd met technisch-inhoudelijke vrachtwagenkennis.

Het digitaliseren van schades aan vrachtauto’s was geruime tijd minder van belang. Frank Gras, salesmanager van ABZ: “Noem het de macht van de getallen. We hebben in Nederland jaarlijks een miljoen schades aan personenauto’s. Van de 150.000 vrachtauto’s staan er jaarlijks ongeveer 10.000 als verzekerde schade bij de schadehersteller.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
7 januari 2025
Vierde generatie aan de leiding bij Traveo
Meest bekeken berichten
Recente reacties