Tridec heeft een lichtere variant van de TD-X ontwikkeld: de TD-XD, waarbij de D staat voor de directe overbrenging van de stuurbeweging van de eerste op de laatste as. Het TD-XD stuursysteem is ten opzichte van de TD-X, 50 kg tot 170 kg lichter. Dit is mogelijk omdat de overnemer ter hoogte van de starre as is komen te vervallen en in het chassis geen montagevoorziening voor de overnemer getroffen hoeft te worden. De maximale besparing wordt gerealiseerd wanneer gekozen wordt voor 100 mm hoge asmontageframes en een TD-K koppelingplateau. Door het wegvallen van de overnemer bevat de TD-XD ook een kleine draaikrans en twee stuurkogels minder.

De nieuwe TD-XD is, net als het bestaande TD-X systeem, door de RDW goedgekeurd. Zoals bij de overige Tridec systemen, worden ook hier speciale kartelbouten gebruikt om het loslopen van bouten en natrekken te voorkomen. Om een goede conservering te garanderen zijn de meeste componenten behandeld met KTL. Optioneel kunnen de draaistellen verzinkt geleverd worden. Tot slot is een grotere stuurhoek van dertig graden mogelijk wat voornamelijk bij trailers met een korte wielbasis noodzakelijk is.

Samengevat resulteren de aanpassingen volgens Tridec in een prijsreductie, een gewichtsreductie en een besparing in onderhoudskosten.

Lichtere variant: Tridec TD-XD

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Watthub opent laadplein op Maasvlakte
20 maart 2025
Hulp op evenementen dankzij bijzondere Scania
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
Meest bekeken berichten
Recente reacties