De praktijktesten op de weg betroffen een route van 200 kilometer rond Lyon, waardoor er een interregionaal profiel kon worden opgesteld. De gemiddelde snelheid van de Optifuel Lab 2 werd gemeten op 72.6 kilometer per uur met een geladen gewicht van 33 ton, wat volgens Renault overeenkomt met de gemiddelde lading in Europa.
Renault komt tot wel heel forse besparingen, die volgens het merk leiden tot een verbruiksreductie van 22 procent. Dit betekent een besparing van 7.2 liter diesel op elke 100 kilometer, als ook een verlaging van de CO2-uitstoot met 194 gram per kilometer. Deze besparingen zouden bereikt zijn door toepassing van een twintigtal nieuwe technieken. Welke dat precies zijn, verklaart het bericht niet.
De twintig technologieën waarmee de Optifuel Lab 2 is uitgerust bieden volgens Renault een oplossing voor de vier grootste uitdagingen waarmee brandstofverbruik gepaard gaat: energiemanagement, aerodynamica, rolweerstand en rijhulpsystemen. Alle maatregelen zijn ook nog afzonderlijk getest. Er wordt weinig onthuld over de referentie, ten opzichte waarvan is getest.
Op de foto is in elk geval te zien dat een volledig geoptimaliseerde trailer wel noodzakelijk is om tot de gegeven cijfers te komen. Let daarbij niet alleen op de zijskirts, maar ook op de vorm van het dak. We zijn er redelijk zeker van, dat ook de onderkant van de trailer flink is geoptimaliseerd voor een aerodynamische topprestatie.
De praktijktesten op de weg betroffen een route van 200 kilometer rond Lyon, waardoor er een interregionaal profiel kon worden opgesteld. De gemiddelde snelheid van de Optifuel Lab 2 werd gemeten op 72,6 kilometer per uur met een geladen gewicht van 33 ton, wat volgens Renault overeenkomt met de gemiddelde lading in Europa.
De genoemde besparingen zijn erg fors, we zijn benieuwd naar de praktijk. In elk geval kunnen deze cijfers alleen gerealiseerd worden wanneer er ook gereden wordt met een veel beter gestroomlijndere trailer dan we nu gewend zijn.