Bestaande hulpsystemen in combinatie met verbeterde sensoren maken het nu al mogelijk dat trucks zelfstandig rijden, zeker bij een tempo van tachtig kilometer per uur op de snelweg. Mercedes verwacht dat in tien jaar tijd trucks daadwerkelijk zelfstandig op snelwegen rijden.

Mercedes noemt het autonoom rijden Highway Pilot, waarmee alle sensoren onderling communiceren en daarbij ondersteund worden door omgevingscamera’s die onder meer de buitenspiegels vervangen. Blind Spot Assist helpt bij het elimineren van dode hoeken.

Uiterlijk vallen twee dingen op. Allereerst de relatief bolle voorzijde, waarmee Mercedes anticipeert op de verwachte verruiming van de maximale lengte van de truckcombinatie. Door die vrijheid te nemen, kan de trekkende unit een stuk aerodynamischer worden vormgegeven en dat scheelt substantieel in de verbruikscijfers. Ook het gebruik van meerkleurige ledverlichting valt op. Is de motor uitgeschakeld dan zijn de leds onopvallend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties