Purchase & Support director Wim Busser vertelt over het proces rondom de aanschaf: “We hebben de veertien trucks in ons wagenpark de afgelopen jaren vervangen voor Euro VI-voertuigen, in verband met ons duurzaamheidsbeleid en de Euro VI-eis op de Maasvlakte.”

BCTN had nog geen ervaring met Mercedes-Benz, maar besloot de Actros in de dagelijkse praktijk te testen tijdens de Fuel Duel-inzet via Wensink Nijmegen. “De Fuel Duel overtuigde ons van het besparingspotentieel van de Actros, dus we besloten over te gaan tot aanschaf van de vier trekkers. We waren benieuwd hoe deze op langere termijn zouden presteren omdat je pas na een langere periode gefundeerde uitspraken over het verbruik en de daarmee samenhangende uitstoot kunt doen.”

Na een jaar ervaring met de Actros blijkt het verbruik eigenlijk alleen maar beter te zijn geworden: “We zetten onze trucks in voor lokaal containertransport rondom onze terminals en waar nodig van en naar de havens in Antwerpen en Rotterdam. Met de Actros zitten we op een verbruik van rond de 1 op 3,4. Daarmee is de Mercedes-Benz truck zo’n vijf à zes procent zuiniger dan de overige Euro 6-trucks in ons wagenpark.”

Fleetboard monitort voertuigconditie

BCTN gebruikt het Mercedes-Benz telematicasysteem Fleetboard om de rijstijl van haar chauffeurs te monitoren en hier zo nodig actief op te coachen. Ook dit zorgt voor aanzienlijke besparingen en een vermindering van emissie. Wim Busser: “We zijn erg te spreken over de resultaten die we dankzij Fleetboard behalen. In eerste instantie vermoedde ik dat onze chauffeurs zich gecontroleerd zouden voelen, maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Integendeel. Het blijkt juist te motiveren en er ontstaat een gezonde competitiedrang tussen onze chauffeurs.”

Ook Mercedes-Benz truckdealer Wensink Nijmegen gebruikt Fleetboard om de trucks te monitoren en zodoende eventueel onderhoud tijdig te voorzien en optimaal in te plannen om ongeplande stilstand en reparatiekosten te voorkomen.

BCTN koos voor de Actros 1840LS met een smalle Streamspace-cabine met een 17 cm motortunnel om de cabine zo laag mogelijk te houden. Omdat de chauffeurs vanwege de korte ritten veel in en uitstappen, past deze uitvoering uitstekend bij de inzet. De trucks zullen zo’n 100.000 kilometer per jaar afleggen en zijn uitgerust met standkachel, restwarmtebenutting en een koelkast onder het bed. Verder monteerde Wensink in de eigen werkplaats een grote RVS-kist voor extra opbergruimte en een aluminium traanplaat over het chassis. Het voertuig is bovendien geschikt voor ADR door montage van brandblussers, gevarenbord en aanwezigheid van een ADR-koffer.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties