Diep in het Westland klopt het hart van de Scania V8 als nergens anders. Toch kijkt men natuurlijk ook hier naar de toekomst. Met een heel nieuw pand is Scania Maasdijk er klaar voor. In de werkplaats wordt niet alleen gesleuteld aan die vertrouwde dieselmotoren, maar is men ook helemaal voorbereid op Scania’s op CNG/LNG, op hybrides en zelfs op volledig elektrische vrachtwagens.

In slechts 11 maanden verrees op industrieterrein Honderdland in Maasdijk een geheel nieuwe vestiging van Scania. Het oude pand, gevestigd bij het transportbedrijf BosDaalen, was te oud en te klein geworden. In het nieuwe pand knijpen de monteurs zich nog in de arm van ongeloof. Het verschil met het oude pand is dan ook enorm.

Het nieuwe pand van 1200 m2 is dan ook van alle gemakken voorzien. Naast de ruime balie is een aparte wachtruimte voor chauffeurs, voorzien van luxe stoelen en een eigen koffie-automaat. Er zijn kantoren, flexplekken en een aparte ruimte voor cursussen. De monteurs zijn blij met fraaie kleedruimtes en een ruime kantine, die over de werkplaats uitkijkt.

Want die werkplaats, dat is natuurlijk waar het om draait. Zes lanen heeft men tot de beschikking, waarvan drie voorzien van een put. “Wij zijn helemaal voorbereid op de toekomst”, vertelt Erik Dekker, service manager van Scania Maasdijk. “Zo is de werkplaats en het buitenterrein geschikt voor langere combinaties: LZV’s of misschien zelfs de super eco-combi in de toekomst. En we kunnen werken aan alle aandrijvingen.”

Speciale afzuiging

Hoewel de dieselvrachtwagen waarschijnlijk nooit zal uitsterven in het Westland, is de werkplaats ook ingericht voor hybride en elektrische vrachtwagens, alsook voor CNG/LNG. Voor die laatste zijn twee lanen voorzien van een speciale afzuiging met snuffelaars in het plafond. Als er gas ontsnapt, wordt dit automatisch afgezogen. Ook gas uit een overdrukventiel wordt via het dak afgevoerd.


Zo zijn er veel handige details te vinden in de werkplaats. Monteurs kunnen werkplekken eenvoudig afschermen met afzetlinten, die met magneten worden vastgezet. Ideaal om een ruimte rond een vrachtwagen of een hele laan af te zetten. De 5-tons bovenloopkraan kan de hele ruimte bestrijken. Bovendien hangt hij op 5,60 m hoogte, iets dat niet eenvoudig te realiseren was.

Binnenkort wordt de eerste volledig elektrische Scania verwacht in Maasdijk, en ze zijn er klaar voor. “De milieuruimte is al voorbereid op het werken aan accu’s”, legt Dekker uit. “De ruimte is helemaal brandvertragend en er is een 63A-aansluiting. Scania maakt tegenwoordig zijn eigen accu’s in Zweden, dus wij verwachten dat wij in de toekomst zelf accupakketten gaan repareren.”

Komende tijd volgen de monteurs een opleiding tot EV-specialist. Voor Erik Dekker is het erg belangrijk dat alle kennis bij Scania Maasdijk in huis is. Hij gelooft dat vrachtwagens op gas, electriciteit en zelfs waterstof in de toekomst niet meer weg te denken zijn. “Technisch zijn we tot alles in staat. Het plafond is nu de mens zelf. We willen van alles kennis in eigen huis hebben. Daarvoor moeten we wel vooraf getraind zijn.”

Het nieuwe pand is van alle gemakken voorzien. Naast de ruime balie is een wachtruimte voor chauffeurs, voorzien van luxe stoelen en een eigen koffie-automaat.

“In het Westland zitten veel vervoerders die internationaal rijden, maar ook hier is ruimte voor elektrisch”, legt Dekker uit. “Elektrisch rijden zorgt wel voor een enorme verandering. Je koopt niet zomaar een elektrische vrachtwagen. De hele keten moet erbij betrokken zijn, vaak zelfs de opdrachtgever. Scania is hierbij een partner van de klant.” Dekker is erg benieuwd naar de toekomst. “Bij Scania gaat het erg om de emotie. Die is bij een elektrische aandrijving heel anders dan bij een grote V8.”

Koffiebekers

“Niet alleen de vrachtwagens worden anders, maar ook de mensen die hier rondlopen. Daar moet het gebouw ook op ingericht zijn. De werkplaats moet klaar zijn voor een ander type mens”, aldus Dekker. “Eelt maakt plaats voor laptops. De medewerkers van straks zijn meer elektromonteurs dan dieselmonteurs. Toch blijft er behoefte aan monteurs die blind een dieselmotor in elkaar zetten. Het wordt een mix van verschillende typen mensen.”

Dekker schetst dit beeld aan de hand van de bekers in de kantine. De kasten staan vol met nette mokken met een Scania-logo. Desondanks blijven monteurs hun koffie tappen in plastic wegwerpbekertjes. Dekker kan er om lachen. “De monteurs zijn het nog niet gewend. Iedereen is zichzelf nog aan het zoeken.”

Succesvolle opening

Dat de liefde voor Scania Maasdijk diep ging, bleek tijdens de feestelijke opening op 23 september. Het idee was om bij het evenement wat auto’s van klanten op te stellen. “Voor we het wisten, stonden er 39 vrachtwagens”, lacht Dekker. “Klanten hadden ze zelfs helemaal vrij gepland voor onze opening.” Het toont de waardering van de klanten voor Scania Maasdijk.

Maar liefst 1000 genodigden waren op het feest, dat uiteindelijk veel later was afgelopen dan gepland. Dekker vindt het geweldig. “Westlanders doen alles keihard, dat zag je maar weer. De klanten waren onderdeel van de opening. Het is het gevolg van jarenlange service door ons bedrijf. Maar wij zijn dan ook de gezelligste, meest flexibele en meest kundige dealer van het hele Westland.”

Foto boven: Het Duitse Balzer leverde via MahaExplora de kant-en-klare putten die de installatie aanmerkelijk vereenvoudigden. Aftersales Truck aanschouwde het proces voor ons april-nummer.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties