Als één van de eerste gemeentes in Nederland heeft Rotterdam definitief de grenzen voor de ZE-zone in de stad vastgesteld. Vanaf 1 januari 2025 mogen de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s dit gebied niet meer in.

De ZE-zone in Rotterdam is een stuk groter dan de milieuzone die nu in de stad geldt. Met uitzondering van de stadshavens aan de westkant en enkele kleine industriegebieden strekt de ZE-zone zich uit over het hele bewoonde gebied binnen de ring van Rotterdam. Deze grenzen zijn overigens geen verrassing: op een paar kleine wijzigingen na is de zone zoals al eerder gecommuniceerd. In totaal hebben 21 ondernemers en organisaties bezwaar aangetekend tegen de eerste plannen.

Vanaf de komende jaarwisseling mogen de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s een groot gedeelte van Rotterdam dus niet meer in. Voor recente voertuigen geldt een overgangsregeling, uiterlijk tot 2030. Voor Euro 6 bakwagens uit 2017 t/m 2020 is een uitzondering gemaakt: deze mogen tot 2028 de ZE-zone in. Dit wijkt af van landelijk beleid. Ook voor marktondernemers wordt op marktdagen een uitzondering gemaakt, mits zij zich hebben aangemeld bij de gemeente. Vanaf juli kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Deze geldt dan ook voor ZE-zones in andere gemeenten. Meer informatie over de ZE-zone in Rotterdam is te vinden op www.logistiek010.nl.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Beste DAF dealer zit in Roemenië
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
Meest bekeken berichten
Recente reacties