Het onderhouden van een wagenpark van tientallen vrachtwagens is altijd een uitdaging. Dat is helemaal het geval als een deel van de vloot bestaat uit exotische en ongewone exemplaren. De vracht­wagens van EventRent zijn er vooral voor de show.

EventRent uit Utrecht is onderdeel van de Road Show Group, dat zich helemaal toelegt op mobiele marketing. Sinds 1992 is het uitgegroeid naar een uniek bedrijf dat in Nederland en daarbuiten geen tweede kent. Hoewel het vervoeren van goederen geen belangrijke taak is voor EventRent, spelen vrachtwagens wel een grote rol. In het wagenpark van wel 400 voertuigen bevinden zich enkele zeer bijzondere exemplaren, wat het wagenparkbeheer een uitdaging maakt.

‘We maken de voertuigen zelf klaar voor de apk en zorgen dat ze technisch in orde zijn.’
– Robbie Korver

Wagenparkbeheerder Robbie Korver (59) kwam zo’n 26 jaar geleden al bij EventRent terecht. Hij reed toen enige tijd met de unieke Mack Superliner van het bedrijf, omdat de vaste chauffeur uitgevallen was. Na een aantal omzwervingen keerde Korver 2,5 jaar geleden terug bij het bedrijf. Naast zijn functies als wagenparkbeheerder en assistent-werkplaatschef mag hij nog steeds regelmatig achter het stuur kruipen van zijn geliefde Mack, die tegenwoordig exclusief wordt ingezet als vrachtwagen van de Nationale Postcode Loterij.

Verschillende merken

De Mack Superliner uit 1987 is zeker niet de enige ongewone vrachtwagen van het bedrijf. In de vloot bevinden zich onder andere twaalf Freightliners. “Deze zijn bijna allemaal in gebruik voor Coca-Cola”, vertelt Korver. “Zij willen alleen vrachtwagens van Freightliner voor hun promotie-activiteiten.” Een deel van deze vrachtwagens rijdt op Duits kenteken. Bij de Oosterburen heeft de Road Show Group ook twee vestigingen.

Niet elke vrachtwagen in de vloot is een exoot. Er rijden ook trekkers van Scania, MAN, DAF, Mercedes-Benz en Volvo voor het bedrijf. “Veel verschillende merken”, vertelt Korver. “Dat is allemaal op aanvraag van de klant. Zo wil Heineken alleen DAF, want dat is ook Nederlands. Porsche vereist vrachtwagens van Traton, dus Scania of MAN. Veel Duitse klanten willen alleen Duitse merken.”

De Mack Superliner van de Nationale Postcode Loterij kent iedereen.

Een extra categorie vormen de Colani vrachtwagens. EventRent heeft drie van deze vreemde vrachtwagens: twee trekkers en een bakwagen. Ze worden regelmatig ingezet voor promotiewerk, want overal trekken ze de aandacht. “Onderhuids is het gewoon een DAF XF van de eerste generatie”, legt Korver uit. “Onderhoud is dus niet zo’n uitdaging. Reparatie van schades is een ander verhaal. Dat moeten we echt helemaal zelf doen.”

Maatwerk

In Utrecht beschikt EventRent over een groot terrein met vijf grote werkplaatsen. Hier bouwt men veel van de mobiele showrooms zelf. “Het is allemaal maatwerk”, zegt Korver niet zonder trots. De showrooms komen in oneindig veel varianten. De kleinste worden opgebouwd op een bestelautochassis. Korver: “We gebruiken hier veel Renault en Volkswagen voor. Ik denk dat we er ondertussen al zo’n 150 van hebben opgebouwd. Maar laatst hadden we voor het eerst een MAN TGE.”

Het kan echter veel groter: speciale trailers die uitschuiven tot drie keer de breedte en met een tweede verdieping met dakterras. Event­Rent kan alles bouwen: van mobiele showroom tot conferentieruimte of restaurant. Veel ruimtes zijn modulair gebouwd, als een container. Deze kan zichzelf op de grond zetten via een eigen ontworpen hydraulisch systeem. De units vervoert EventRent met aangepaste containerchassis met drie liftassen, die Burg Trailer Service uit Pijnacker speciaal voor het bedrijf maakt.

Eén van de drie Colani’s van EventRent.

Op verzoek van de klant worden de showrooms voorzien van airconditioning, vloerverwarming, stromend water of een vaste trap. Ook voor een videowand of zonnepanelen op het dak draait EventRent zijn hand niet om. “Het is maar net wat de klant wil. Het is altijd een uitdaging”, legt Korver uit. In de werkplaatsen werken zo’n dertig medewerkers. Deze hebben allemaal hun eigen specialisatie.” Het bedrijf heeft zijn eigen metaalwerkplaats, meubelmakerij en houtwerkplaats.

Onderhoud

Eén van de werkplaatsen is voorzien van twee putten. Hier wordt momenteel een pas aangeschafte Freightliner aangepast. “We doen zoveel mogelijk zelf, zeker de kleinere zaken”, vertelt Korver. “We maken de voertuigen zelf klaar voor de apk en zorgen dat ze technisch in orde zijn. Voor groot onderhoud gaan de vrachtwagens naar de dealer. We hebben een goede relatie met dealers in de buurt. Zo zit MAN hier pal naast ons, Volvo en Scania zitten om de hoek.” Een onderhoudscontract hebben de vrachtwagens niet. Korver: “Daarvoor rijden onze vrachtwagens te weinig.”

“Onze auto’s maken niet veel kilometers, maar ze zijn vaak wel heel lang onderweg”, vertelt Korver. Zo is er op dit moment een Volvo vrachtwagen op weg in de Verenigde Staten. Voor Porsche stond er een unit in Dubai, terwijl er voor Heineken een vrachtwagen tot in Taiwan reed. “Dat geeft weer heel andere uitdagingen”, aldus Korver. “We moeten de vrachtwagens hier geschikt maken voor andere landen. Bijvoorbeeld de verlichting passen we dan aan de lokale eisen aan.”

Banden vormen een uitdaging op zich. Korver: “In de Verenigde Staten bijvoorbeeld hanteren ze heel andere bandenmaten. Dat is lastig als je daar een lekke band hebt. Daarom geven we altijd een flink aantal reservebanden mee. Die slaan we daar lokaal op, dan zijn ze in ieder geval al een eind in de buurt.”

EventRent beschikt over vele op maat gemaakte bestelauto’s.

Ook voor de bijzondere vrachtwagens kan het lastig zijn nieuwe banden te vinden. Zo rijden de Freightliners op banden van een maat die niet gebruikelijk is in Europa. De Mack van de Nationale Postcode Loterij daarentegen weer wel. “Voor de banden van de vrachtwagens schakelen we altijd Profile in. Die kunnen alle maten leveren, zelfs voor de Amerikanen. Alleen de banden voor de bestelbusjes doen we zelf”, vertelt Korver.

Onderdelen

Voor het vinden van onderdelen heeft Korver ondertussen zijn maniertjes gevonden. “Voor de Europese vrachtwagens kunnen we natuurlijk bij de dealer terecht”, vertelt hij. “We bestellen ook regelmatig bij Bulthuis, PartsPoint en Garage Rijnland in Woerden.” De Amerikaanse vrachtwagens worden zoveel mogelijk aan Europese standaarden aangepast. Zo verving Korver zelf bij de Mack alle elektra. De complete verlichting werd aangepast naar led, inclusief de 2800 lampen op de trailer.

Gelukkig kan Korver voor echt specifieke onderdelen terecht bij echte specialisten. “Ooit belde ik Caterpillar hier in Nederland voor onderdelen. Het duurde heel lang voor ze door hadden dat ik het over een truckmotor had. Daar had ik weinig aan”, zegt hij. Voor zijn Mack kan Korver terecht bij Monné uit IJsselstein, die wereldwijd in hoog aanzien staat. Voor de Freightliners gaat Korver naar Chopper Doktor in Callantsoog, die veel doet met Amerikaanse trucks.

Korver zit bij EventRent helemaal op zijn plaats. “Wat we hier doen is allemaal maatwerk. Dat maakt het werk soms hectisch, maar heel leuk.” Dat hij af en toe achter het stuur mag kruipen van de Mack Superliner en andere bijzondere vrachtwagens, maakt het alleen maar leuker. Korver: “Niets is
standaard bij ons. Het is altijd out-of-the-box denken.”

Foto boven: In de enorme werkplaatsen worden de grootste trailers gebouwd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
Continental maakt banden uit risotto-rijst en papierpulp
10 juli 2025
Af-fabriek opbouw voor DAF XB
10 juli 2025
Lidl zet eActros 600 in voor winkeldistributie
9 juli 2025
Verkoopcijfers Mercedes-Benz krabbelen weer op
8 juli 2025
PartsXpert biedt gebruikte onderdelen van Nebim
8 juli 2025
Wensink Groningen is klaar voor waterstof
Meest bekeken berichten
Recente reacties