Met driehonderd medewerkers is IVECO Schouten een van die bedrijven waarvoor het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) in company workshops organiseert. Vestigingsmanager Bas van der Putten leerde in de workshop ‘leidinggeven’ wat de impact is van zijn manier van leidinggeven en hoe daar rekening mee te houden in zijn communicatie.
Op de vestiging in Veghel onderhoudt en repareert IVECO Schouten bedrijfswagens van Fiat en IVECO. Er werken zo’n twintig medewerkers onder leiding van Bas van der Putten, die van werkplaatschef is doorgegroeid naar vestigingsmanager. “Bij elke nieuwe functie horen nieuwe dingen waar je mee om moet leren gaan. Wat onder meer verandert, zijn de klanten waar je mee te maken krijgt. Dat kan een particulier met een camper zijn, maar ook een wagenparkbeheerder van een groot bedrijf. En ik krijg nu ook te maken met het indirect bij de werkplaats betrokken personeel. Dat is toch anders schakelen en communiceren dan met de jongens uit de werkplaats.”
HR-directeur Manuela van den Berg vult aan: “Je communiceert met een grote diversiteit aan mensen en collega’s met andere interesses, een andere vooropleiding en die ook andere verantwoordelijkheden hebben. Zij hebben andere verwachtingen en daar moet je in je stijl van communiceren rekening mee houden.”
Leidinggeven
De workshop Leidinggeven was een van de workshops in het aanbod van OOMT waar bij IVECO Schouten onder de medewerkers behoefte aan was. Zo’n twaalf medewerkers, waaronder Bas, hebben in 2024 de workshop gevolgd, bestaande uit verschillende werkvormen, zoals een persoonlijkheidstest en het in groepen bespreken van concrete praktijksituaties. Manuela: “Het is goed dat het vrij concreet is allemaal. Er zit wel een klein beetje theorie bij, maar de opdrachten zijn heel praktijkgericht. Dat moet ook wel, anders hou je de aandacht niet vast.”

Het bedrijf
IVECO Schouten is een familiebedrijf waar met Fred Schouten inmiddels de tweede generatie aan het roer staat. In 1973 werd het bedrijf officieel bedrijfswagendealer van Fiat, de divisie die vanaf 1982 als IVECO op de kaart werd gezet.
IVECO Schouten heeft elf vestigingen in Nederland, plus een kantoor voor stafmedewerkers in Giessen. Elke vestiging heeft een sales- en een aftersalesafdeling. De verkoop gebruikt wordt georganiseerd vanuit de vestiging in Almkerk. In Twello komt een twaalfde vestiging, omdat het contract met Defensie vereist dat binnen een straal van 40 kilometer van een legerplaats een onderhoudsadres moet zitten. IVECO Schouten heeft namelijk voor tien jaar het exclusieve onderhoudscontract gekregen voor de IVECO Manticore, een pantserwielvoertuig waar Defensie in Italië een kleine 1200 exemplaren van heeft besteld. Bij IVECO Schouten werken driehonderd medewerkers, twee derde is gebonden aan de werkplaats.
Wat de workshop Bas vooral heeft opgeleverd, is kritisch naar zijn eigen functioneren kijken. “Je gaat over dingen nadenken waar je in de dagelijkse gang van zaken nooit bij stilstaat. Je leert bijvoorbeeld hoe je overkomt op anderen. Als je je dat bewust bent, maak je al een grote stap in de communicatie. Een van de dingen die we gedaan hebben, is op een blaadje van iedereen plus- en minpunten schrijven. Als ik dan teruglees wat anderen over mij zeggen, dan is dat wel confronterend, maar ook goed. We hebben een goede verstandhouding met elkaar, dus de opmerkingen zijn ook positief bedoeld, zoals: veel energie, weinig geduld, nogal aanwezig… Dingen die voor mij niet nieuw waren, maar waarvan ik nu wel beter besef hoe ze op anderen overkomen.”
Manuela: “Niet iedereen heeft dezelfde energie. Je kunt wel vooruitrennen, maar als je dan omkijkt en ziet dat je onderweg iedereen bent kwijtgeraakt, dan kun je misschien beter af en toe de pas inhouden.”

Na de workshop belt een OOMT-coach iedere deelnemer persoonlijk terug voor een één-op-één-gesprek. Bas: “Het is fijn om nog eens terug te kijken op wat er tijdens de workshop allemaal is gebeurd, wat goed ging, wat beter kan. Op de dag zelf zit je met collega’s bij elkaar en dan zijn er altijd bij die zichzelf niet goed durven te uiten. Dat nagesprek is dan een goede gelegenheid om bepaalde dingen toch nog even ter sprake te brengen. Het belangrijkste punt wat er voor mij uit kwam, is dat ik eens goed naar mezelf heb leren kijken en hoe ik overkom op mijn collega’s. Tijdens de coaching zijn we hier nog dieper op ingegaan. Dat kan ik nu gebruiken in gesprekken met collega’s en klanten, door af en toe even op de rem te trappen en ook de ander ruimte te geven.”

Het Goede Gesprek
Een tweede workshop die IVECO Schouten met OOMT heeft gedaan, is Het Goede Gesprek, die voorafging aan de workshop Leidinggeven. Bas: “Aan de orde kwamen de verschillende gesprekken die je op de werkvloer kunt verwachten: functioneringsgesprek, exit-gesprek, het gesprek met een boze klant… Ter sprake komt bijvoorbeeld wat je bij een bepaald gesprek wél en wat je absoluut niet kunt zeggen. Als een klant een klacht heeft over een bepaalde monteur, moet je niet zeggen: ‘En wat verwacht je nou van mij?’ Dat komt toch heel anders over dan wanneer je zegt: ‘Wat vervelend, daar moeten we even een oplossing voor zien te vinden.’ Ook die workshop hebben we met verschillende werkvormen gedaan, waaronder een oefening waarin je praktijksituaties nabootst. Natuurlijk overdrijven de workshopbegeleiders het dan, waardoor er wel een beetje een lacherige sfeer ontstaat, maar het zijn wel situaties die je herkent. Ik denk dat we soms met onze reactie een verkeerde tegenreactie uitlokken. Die workshop van OOMT leert je om die situaties te voorkomen, door te bespreken wat wel en wat niet kan.”
Verband
Wat Manuela vooral waardeert in de workshops is dat ze met elkaar in verband staan. “We zijn begonnen met de workshop Het Goede Gesprek. Daarna kwam de workshop Leidinggeven en dit jaar gaan we ook nog de workshop Generatiehelden volgen. Die volgorde sluit ook aan bij de volgorde van functioneringsgesprekken zoals we die bij IVECO Schouten houden. Als laatste biedt OOMT gedurende een langere periode individuele coaching aan, voor als je in je werk tegen bepaalde dingen aanloopt waar je niet zo goed raad mee weet.”
Ze vervolgt: “Ik zie binnen onze organisatie dat er belangstelling is voor de workshops, maar ook van die één-op-één-coaching. Er heerst in het autobedrijf toch een beetje een machocultuur, maar gelukkig durven medewerkers ook aan te geven dat ze af en toe iets niet zo goed kunnen, of dat ze ergens mee zitten.”
