In de nabije toekomst zullen vrachtwagens door verschillende energiebronnen worden aangedreven. Behalve diesel niet alleen elektriciteit maar ook waterstof, gas en synthetische brandstoffen. Die verschuiving naar schone alternatieven voor diesel en andere soorten voertuigen gaat misschien wel sneller dan je zou verwachten, zo is ook de verwachting bij energieleverancier TotalEnergies.
Partnercontent
Het bedrijf baseert die verwachting op de trend die verschillende grote bedrijven nu al laten zien: zij kiezen ervoor hun CO2-voetafdruk sneller te verminderen dan de wetgeving voorschrijft.
Diesel nog dominant
Er zijn diverse technische innovaties nodig om aan de nieuwe wet- en regelgeving te voldoen. Tot 2025 gaat het vooral om verbeteringen op het gebied van aerodynamica, rolweerstand, intelligente voertuigbesturing, 48V mild-hybride voertuigen en hernieuwbare brandstoffen zoals gehydrolyseerde plantaardige olie (HVO) en gas. Vanaf 2030 zullen emissievrije voertuigen nodig zijn om aan de dan geldende wet- en regelgeving te voldoen. Deze emissievrije voertuigen maken gebruik van emissievrije aandrijving op elektriciteit of waterstof. TotalEnergies verwacht daarom dat diesel tot 2028-2029 dominant zal blijven. Daarna zal diesel worden verdrongen door andere energiebronnen. Elektrisch vervoer zal de komende jaren sterk groeien. Waterstof heeft iets meer tijd nodig en zal waarschijnlijk in de tweede helft van dit decennium aan een opmars beginnen.
Nieuwe specificaties
Uiteraard innoveert TotalEnergies mee met de maatschappij. “Ook wij bereiden ons voor op een schonere en uiteindelijk volledig emissievrije toekomst. Om de technologische veranderingen bij te houden, worden nieuwe specificaties ingevoerd. Dit zal bijvoorbeeld leiden tot producten met een lagere viscositeit en producten die de deeltjesuitstoot helpen verminderen.”
Zo meldt TotalEnergies trots de eerste leverancier van smeermiddelen te zijn die een specifieke productportefeuille voor elektrische voertuigen lanceert. De meeste EV-vrachtwagens en -bussen maken momenteel nog gebruik van reguliere smeermiddelenspecificaties. “Onze productlijn EV Fluids wordt voornamelijk gebruikt voor First Fill; de eerste vulling in de fabriek dus. Ondertussen zijn we ook bezig met de ontwikkeling van een smeermiddelenlijn voor waterstofverbrandingsmotoren (H2 ICE). En specifieke koelvloeistoffen zijn in voorbereiding voor Service Fill van waterstof brandstofcellen.”
E-fuels en HVO
TotalEnergies werkt sterk aan de ontwikkeling van duurzame brandstoffen. Een voorbeeld hiervan is het Europees Kampioenschap Truck Racing (ETRC), waar het bedrijf sinds de editie van 2021 de officiële leverancier van biodiesel is. Bovendien is Rubia de officiële partner van het Lion Truck Racing team, dat de motoroliën op het meest veeleisende niveau test. HVO en Fame zijn biodiesel en werken met reguliere smeermiddelen. Voor gasmotoren is er Rubia Gas 9M 15W-40, een speciaal ontwikkelde motorolie voor de nieuwste generatie aardgas (CNG, LNG) zware motoren in de transportsector.
Behalve de introductie van Rubia EV wordt 2023 ook het jaar van de lancering van ACEA 8 en E11, plus het Low SAPS Rubia gamma.
Rubia Optima Fuel Economy-producten helpen volgens de leverancier om tot 3% van het brandstofverbruik te verminderen zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Dit geldt indien ze gebruikt worden in combinatie met Fuel Economy-transmissiesmeermiddelen.
Inno-Boost
Rubia Optima producten, geformuleerd met Inno-Boost Technologie, bevatten de juiste combinatie van sterke anti-oxidant moleculen. Dankzij hun speciale formule bieden Rubia-smeermiddelen volgens de ontwikkelaars een bestendige film op metalen oppervlakken, waardoor slijtage wordt beperkt. Rubia producten verminderen het volume van de motorolie die in de verbrandingskamer terechtkomt, waardoor het olieverbruik daalt. Dankzij zijn brandstofbesparende eigenschappen zorgt Rubia, met zijn lage viscositeit, voor minder wrijving.
Meer infomatie? Mail naar smeermiddelen.automotive@totalenergies.com