Onlangs is een verbeterde versie voorgesteld. Kenmerken hiervan zijn een hogere inspuitpiekdruk, tot 2700 bar. Volledig nieuw is ook dat de asymmetrische turbo volledig in-house werd ontwikkeld door Daimler AG om maximale betrouwbaarheid en cilindervulling te garanderen. De verbeteringen maken dat de motor volgens Mercedes over een hoger koppel beschikt bij lagere toerentallen en bovendien drie procent minder brandstof verbruikt. Het aanbod wordt uitgebreid met een variant van 507 pk, die eveneens direct leverbaar wordt.

Zuinig

Bij gemiddelde inzet en een kilometrage van 130.000 km/jaar, verbruikt een Mercedes-Benz Actros met een 2e generatiemotor ongeveer 1.100 liter minder diesel en stoot hij ongeveer drie ton minder CO2 uit, zegt Mercedes. Met de nieuwe naam Fuel Duel PowerBooster hint Mercedes-Benz naar de ogenschijnlijk tegenstrijdige prestatie van de motor: een hoger koppel dat al bij lagere toerentallen beschikbaar is. Meer kracht dus, maar desondanks met een lager verbruik.

Al enkele jaren, sinds de komst van de vierde generatie Actros, zet Mercedes actief demotrucks in bij vervoerders om ze in de praktijk te bewijzen dat Mercedes de zuinigste is. Deze werkwijze, ontstaan in Nederland, is door de fabriek in Duitsland overgenomen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties