Weinigen hadden begin jaren negentig bedacht dat het Koreaanse Kia een paar decennia later de Nederlandse verkooplijsten zou leiden. Nu waagt Kia zich op de bedrijfswagenmarkt, hopend op een nieuw succesverhaal.

Als één van de eersten kwamen Kia en moederbedrijf Hyundai met een volledig elektrisch platform: e-GMP. Dit concept neemt Kia mee naar de bedrijfswagenmarkt onder de noemer ‘Platform Beyond Vehicle’ (PBV). De accu’s en de elektromotoren vormen samen het skateboard-chassis, waar vervolgens elk type carrosserie opgebouwd kan worden.

Het modulaire PBV-concept dat Kia begin dit jaar in Las Vegas onthulde, laat het platform zien met een cabine voor de bestuurder en passagier, waar zich ook alle elektronica bevindt. Dit laat de rest van het voertuig over voor een veelvoud aan mogelijkheden. Zo kan er een gesloten opbouw geplaatst worden om goederen te vervoeren. In het weekend kun je deze omwisselen voor een module met stoelen en ramen, zodat je met je gezin op pad kan. Dat is tenminste het idee.

Futuristisch

Op de IAA in Hannover stonden de PBV’s als nieuwkomer tussen gevestigde namen als Volkswagen en Ford. Zelfs tussen de nieuwe Chinese merken vielen de Kia’s op met hun futuristische uiterlijk. Gladde bestelbussen zonder grille, streepjes als koplampen die doorlopen in de raamstijl: het zijn bijzondere voertuigen. Toch is de PV5 de conceptfase al voorbij en moet in het tweede kwartaal van volgend jaar te koop zijn.

“We zijn hier als nieuwe speler om de bedrijfswagenmarkt op te gaan en te veranderen”, zo sprak President en CEO van Kia Europe Marc Hedrich op de IAA. “Bij de kleine bedrijfswagens zijn de huidige oplossingen veelal gebaseerd op oude platforms. We maken ons op om deze markt flink op te schudden.”

Het exemplaar op de IAA was een prototype, dus we weten niet zeker hoe de bestelauto er uit gaat zien al zou deze dicht bij de definitieve versie komen. Cijfers over bereik en laadvermogen zijn onbekend, de actieradius moet sowieso boven de 400 kilometer liggen. De PV5 komt in twee lengte- en twee hoogtevarianten, de rechte wanden en een lage vloer bieden vooral veel ruimte. Technologie zal een grote rol spelen. Zo spreekt Kia over een eigen besturingssysteem op Android-basis en een slimme routeplanner met Geotab GPS-systeem.
Uiteraard krijgt de PV5 updates via de cloud en is er veel aandacht voor telematica, voor predictive maintenance en vlootbeheer op afstand. De laadcurve is geheel geoptimaliseerd voor kortere laadtijden. Volgens de Koreanen is het zelfs mogelijk het voertuig op te laden bij een laadpaal zonder laadpas of betaalkaart. Dankzij een samenwerking met 42dot is de PV5 voorzien van een assistent met kunstmatige intelligentie. Ook kan het voertuig bi-directioneel laden en voorzien worden van een elektrische PTO.


Niet langer staat het voertuig zelf centraal, maar het platform.


Het wisselen van modules is in eerste instantie niet mogelijk: het is een normale bestelbus zoals we die kennen. De PV5 verschijnt als gesloten bestelauto, chassis-cabine en in een personenuitvoering. Kia wil in eerste instantie 150.000 stuks per jaar produceren in hun eigen fabriek in Hwaseong, die speciaal voor de PBV is gebouwd. De productie kan opgeschaald worden naar 300.000 stuks. Vanaf 2027 volgt de PV7, de grotere broer van de PV5. In 2030 moeten de modellen overal ter wereld rijden en wil Kia een speler van belang zijn in de bedrijfswagenmarkt.
“De komende twee jaar bevinden we ons in een testfase voor de verwisselbare modules”, stelt Sjoerd Knipping. De Nederlander is sinds twee jaar Vice President of Marketing & Product bij Kia. “Nu kijken we eerst nog hoe en wat, want het verkopen van bedrijfswagens is nieuw voor ons. We beginnen met de basics. Eerst willen we ervaring opdoen.” Kia heeft wel duidelijk een visie van de markt en van zijn voertuigen. “In het begin koop je nog een voertuig, straks koop je services met modules. Dan koop je flexibiliteit”, legt Knipping uit.

“Fleet management wordt ook steeds belangrijker, vandaar onze samenwerking met Geo­tab en 42dot. Inzicht in data is cruciaal voor bedrijven. Aan de klantkant willen we alles zo simpel mogelijk maken. Daarom is het bij de PBV’s ook heel makkelijk om eigen apps te gebruiken”, vertelt Knipping. “De PV5 is vanaf het begin ontwikkeld op een EV-platform met een op software gericht ontwerp en dito functies.”

Vice President of Marketing & Product, Sjoerd Knipping: “In het begin koop je nog een voertuig, straks koop je services met modules.”

Dealernetwerk

De stap naar bedrijfswagens betekent een grote verandering. “Het stelt heel andere eisen aan het dealernetwerk”, vertelt Pierre-Martin Bos, Director PBV van Kia. “Daarom creëren we een heel nieuw netwerk, met speciale werkplaatsen, flexibele openingstijden en speciaal opgeleide monteurs en verkoopadviseurs.” Dit netwerk komt naast het bestaande netwerk voor personenauto’s te staan. Integratie is er wel, al is het alleen maar omdat de PV5 waarschijnlijk ook als personenbus op de markt komt.

Volgens Sjoerd Knipping is het bestaande netwerk de eerste go-to. Dit netwerk wordt aangepast en opgeschaald. Hoe dat gebeurt, zal per land verschillen. In Nederland komen er minimaal 17 Kia bedrijfswagendealers, vertelt Lex Rutten, Business Development Manager PBV voor Kia Nederland. “We hebben hier 17 contractpartners. In totaal zijn er 69 sales– en servicedealers, plus 9 erkende Kia-reparateurs. Onze partners zijn erg loyaal, dus we willen de bedrijfswagens bij hen onderbrengen. Zij hebben behalve veel ervaring met Kia, ook veel ervaring met bedrijfswagens.”

Inventarisatie

Na de introductie in januari werd direct gestart met een inventarisatie bij de dealers. Is er genoeg ruimte, zijn de roldeuren hoog genoeg, zijn de bruggen geschikt voor bedrijfsvoertuigen? Dat bleek allemaal geen probleem. Rutten: “Er wordt veel specialisme gevraagd. Niet alleen voor onderhoud en reparatie, maar ook bijvoorbeeld voor ombouwen en conversies van bestelauto’s.”

Veel van de dealers hebben al kennis mogen maken met de PBV. Dat is nodig, vindt Rutten, want zij moeten zich realiseren wat er gaat gebeuren. “Er is een heel nieuwe benadering nodig voor klanten. Niet alleen in de werkplaats, maar ook in de showroom. Bedrijfswagens moeten zo snel mogelijk klaar zijn, want vervangend vervoer is meestal niet toereikend. Het is belangrijk daar klaar voor te zijn. We moeten op tijd alle onderdelen op voorraad hebben. Monteurs moeten goed opgeleid zijn.”

Elke Kia-monteur krijgt een PBV-opleiding. Deze komt in drie certificeringsniveaus. Halverwege volgend jaar moet iedere monteur in ieder geval het eerste niveau gehaald hebben en wordt een gespecialiseerde groep verder gecertificeerd. Met de groei van het aantal nieuwe Kia-personenauto’s en om de uitbreiding met bedrijfswagens in goede banen te leiden, zoekt Kia net als andere merken naarstig naar nieuwe krachten. Volgens Rutten gaat dat best goed. “Het helpt dat Kia al erg succesvol is als het gaat om personenauto’s. De toevoeging van bedrijfswagens helpt ook om nieuwe monteurs aan te trekken. De diversiteit van het werk maakt Kia extra interessant.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties