Het gaat niet goed met innovatieve vrachtwagenbouwers Hyzon en Nikola. Nadat beide partijen zich hebben teruggetrokken uit Europa dreigt nu in de Verenigde Staten faillissement.
Op zich hebben Hyzon en Nikola weinig met elkaar te maken, behalve dat ze zich toeleggen op duurzame transportoplossingen en zich vanwege allerlei problemen al hebben teruggetrokken uit Europa. Hyzon trok zich deze zomer terug uit de samenwerking met Holthausen in Groningen. Het zou waterstof-vrachtwagens gaan produceren op basis van vrachtwagens van DAF, maar allerlei onderlinge geschillen maakte een eind aan dit avontuur.
Bij Nikola leek de rust juist weergekeerd. Na een roerige start vol drama en fraude leek het bedrijf op weg naar een solide toekomst. Vorig jaar was het echter gedwongen zijn Europese samenwerking met Iveco te verkopen. Ook dit bedrijf trok zich helemaal terug naar de markt in Noord-Amerika. Hier verkocht het al meerdere vrachtwagens, zowel elektrisch als met een fuel cell, op basis van de Iveco S-Way.
Zowel Hyzon als Nikola verkeren ondertussen echter in grote problemen in de Verenigde Staten. Nikola heeft tegen de Amerikaanse beurswaakhond SEC verklaard dat het geen geld meer heeft. Door tegenvallende verkopen, een grote terugroepactie en juridische perikelen is de bodem van de schatkist in zicht. Bij Hyzon gaat het nog slechter: het bedrijf is volledig gestopt met alle werkzaamheden en alle medewerkers zijn ontslagen. Zonder nieuwe investeerder of koper is het over enkele weken met het bedrijf gedaan.